این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
Journal of Agricultural Science and Technology
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۴
عنوان فارسی
سایت الگویی: رویکردی نوین در همکاری بین کارکنان ترویج، کارشناسان اجرایی، محققان و کشاورزان
چکیده فارسی مقاله
رویکردهای مشارکتی روشی برای افزایش دانش کشاورزان از طریق انتقال تکنولوژی است. سایتهای الگویی به عنوان یک رهیافت مشارکتی متشکل از یک واحد اصلی(مددکار ترویج یا تسهیلگر روستایی) و حدود 25 واحد تابعی متعلق به کشاورزان اطراف هستند، که انتشار دانش فنی از طریق واحد اصلی در بین واحدهای تابعی صورت میگیرد. این رهیافت سعی در ایجاد همافزایی میان محققان، کارشناسان ترویج، کارشناسان اجرایی و کشاورزان به منظور بهبود وضعیت تولید کشاورزان را دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامههای سایتهای الگویی، بر کیفیت و کمیت محصولات زراعی، باغی و سبزیجات در استان خوزستان انجام شده است. تحقیق حاضر به روش پژوهش میدانی و از طریق چکلیستهای محقق-ساخته انجام شده است. جمعیت نمونه شامل 724 کشاورز از استان خوزستان بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند، 34 نفر از آنها مددکار ترویجی و 690 نفر دیگر شامل کشاورزان واحدهای تابعی بودند. نتایج نشان داد که تولیدات کشاورزان شرکت کننده در این سایتها، از نظر کمیت و کیفیت نسبت به سایر کشاورزان شرایط بهتری داشتند، همچنین در زمینه میزان کاهش مصرف آب، کودهای شیمیایی و استفاده از آفتکشها عملکرد سایتها قابل توجه بود. علاوه بر این، در هر سایت، برخی از فناوریهای جدید به کشاورزان واحدهای تابعی منتقل شدند. از طرفی این سایتها میتوانند به عنوان مزارع نمایشی برای سایر کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه میتواند موید یک بینش جدید در مورد تاثیر همافزایی بین همه ذینفعان در قالب یک رهیافت نو در توسعه کشاورزی برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات و استفاده از ظرفیت جوامع محلی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سایت الگویی،واحد اصلی،واحد تابعی،مددکار ترویج،استان خوزستان،
عنوان انگلیسی
Model Sites: A New Direction towards Cooperation among Extension Agents, Field Experts, Researchers, and Farmers
چکیده انگلیسی مقاله
Participatory approaches have been advocated as ways of increasing knowledge through technology transfer to farmers. Model sites as a participatory approach consist of a Main Unit (MU), owned by the extension local assistant or facilitator, and about 25 subordinate units belonging to the surrounding farmers. These sites disseminate technical knowledge through the MU among the subordinate units. This approach seeks to create synergies among researchers, extension agents, field experts, and farmers to improve the quality and quantity of agricultural products. This investigation, carried out in the production units of Extension Local Assistants (ELA) along with the participation of farmers through the dissemination of knowledge, benefits from the results of a survey through researcher-made checklists. The sample population consisted of 724 farmers in Khuzestan Province, Iran, selected through census method, 34 of whom were extension local assistants and the rest (as large as 690) included ordinary farmers. The results showed that the farmers participating in the sites had gained significantly higher quantity and quality of field crops, horticulture, and vegetables production. Degrees of reduction in water consumption, chemical fertilizers, and pesticides application were observed in MU sites and subordinate units. Moreover, in each site, some new technologies were transferred to subordinate farmers. The sites could be considered as demonstration farms for non-member farmers. This study brings new insights into the impact of synergy between all stakeholders in the form of new agricultural extension approach to improve quantity and quality of field crops, horticulture, and vegetables production, using the capacity of local communities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
| M. R. Shahpasand
Imam Khomeini Educational Centre, Agricultural Research, Education, and Extension Organization, Tehran, Islamic Republic of Iran.
Technical & Vocational Institute in Higher Education of Agricultural Jihad
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-23911-1&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/476/article-476-2206837.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات