این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۳۶۵-۳۹۱

عنوان فارسی مطالعه و تحلیل الگوهای جامعه ‌پذیری اقتصادی کودکان شهر همدان
چکیده فارسی مقاله آگاهی کودکان از پول و مسائل اقتصادی طی فرایند جامعه‏پذیری شکل می‌گیرد و تکوین و تغییر می‌یابد و تثبیت می‏شود. این پژوهش با استفاده از نظری‌های روان‌شناختی، روان‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناختی، و اقتصاد به مطالعه درک و استدلال و نگرش کودکان و توانایی آن‏ها در فعالیت‏های اقتصادی می‏پردازد. هدف پژوهش بررسی شکل‏گیری الگوهای خاصی از جامعه‌پذیری اقتصادی در متن، سبک، و مقطع خاصی از زندگی یک خانواده، موقعیت طبقاتی آن، و آثار و نتایج این نوع جامعه‏پذیری در کودکان دوره تحصیلی ابتدایی شهر همدان است. پژوهش به صورت کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای و از طریق مصاحبه عمیق با 36 تن از والدین انجام شد. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد شرایط زمینه‌ای شامل طبقه خانوادگی و تحصیلات والدین و جنسیت فرزندان است. بر این اساس شاهد سه فرایند جامعه‌پذیری مستقیم، جامعه‌پذیری غیرمستقیم، و جامعه‌پذیری جنسیتی هستیم. این نوع جامعه‌پذیری در انتها ما را به نظریه هسته‌ای «جامعه‌پذیری دوگانه» رساند. بدین صورت که جامعه‌پذیری مستقیم و غیرمستقیم به دو صورت در خانواده‌ها صورت می‌گیرد. جامعه‌پذیری جنسیتی نیز در دختران و پسران متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Qualitative analysis of economic socialization patterns among children in Hamedan
چکیده انگلیسی مقاله Title: Qualitative analysis of economic socialization patterns among children in HamedanChildren's understanding and awareness about money and economic is formed, developed, modified, and stabilized during socialization process. This study uses the theories of psychology, social psychology, sociology, and economics to study the cognition, reason in attitudes of children and their ability to perform economic activities and behaviors and consequently is to figure out how economic issues are taught to children during the process. The aim of this study is to explore forming certain patterns of economic socialization in text, style, and certain period of family life cycle, social status and the consequences of this type of socialization in children of primary school in Hamedan. The results obtained using a depth interviews with36Hamadan parents. The data analysis show that contextual condition include, family background, parental education and children's gender. Accordingly, we found three processes of socialization including concious, hidden and gender based. In fact, this type of socialization leads us to a core theory of dual socialization at the end. In so That, concious and hidden socialization occurs in two forms at families, and also gender socialization of girls and boys are different.Keywords: Economic Socialization, Economic behaviors, Granded Theory, children
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل بلالی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

راهله جعفری |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

سلیمان پاک سرشت |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

سعید عیسی زاده |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://jisr.ut.ac.ir/article_51657_8af992beb6de9b6b4ebd8489da314f28.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221619.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات