این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۱-۸۶
عنوان فارسی
بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنش های شبه تجاری در آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر و با توجه به ظهور اندیشههای جدید همچون رویکرد نوین مدیریت عمومی، جوامع و اقتصادهای دانشبنیان و جهانیشدن؛ مفاهیم کارایی، اثربخشی و پاسخگویی در بخش عمومی، توجه بیشتری را به خود معطوف کردهاند. آموزش عالی ایران نیز مستثنا از این تحولات نبوده است و سعی در تغییر رویکرد خود در جهت تجاریسازی فعالیتهای دانشگاه و همخوانی بیشتر با تغییرات محیطی داشته است. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنشهای شبهتجاری در آموزش عالی ایران بوده است. بهمنظور دستیابی به این هدف رویکرد ترکیبی- متوالی مدنظر قرار گرفت، در مرحله کیفی پژوهش، با مرور اسناد و پژوهشهای موجود و در ادامه انجام مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند با 9 نفر از خبرگان آموزش عالی بهصورت هدفمند و تا مرحله اشباع نظری، شاخصهای حکمرانی شبهتجاری (بازار گرا)، در مدلی شامل چهار بعد: زمینهای، مالی، علمی و سازمانی، شناسایی شدند. در گام بعد، بهمنظور اجرای تحلیل عاملی تأییدی، این شاخصها، در اختیار مشارکتکنندگان بخش کمی پژوهش قرار گرفت. شاخصهای نکوئی برازش نشان از تأیید مدل پژوهش داشت و مقایسه میانگین نمونه و میانگین مفروض با استفاده از آزمون T تک نمونهای، حاکی از عدم همگرایی حکمرانی دانشگاهی در آموزش عالی ایران با رویکرد شبهتجاری مصرح در اسناد بالادستی آموزش عالی ایران داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of the Convergence of University Governance and Quasi-Market Actions in Iran's Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, due to the emergence of new ideas such as the new public management approach, knowledge-based societies and economies, and globalization, the concepts of efficiency, effectiveness, and accountability in the public sector have attracted more attention to themselves. In this regard, Higher education in Iran has been influenced by the upstream documents, to shift its governance approach towards commercialization. The main purpose of this paper is the study of the convergence of university governance and quasi-market actions in Iran's higher education. In order to achieve this goal, a mixed-sequential approach was used. In the qualitative phase of research, by reviewing the existing documents and researches and conducting semi-structured in-depth interviews with 9 purposefully selected experts in the field of higher education, continued to achieve theoretical saturation, indicators of market-oriented governance (quasi-commercial) were identified. This model includes four dimensions as follows: contextual, financial, scientific and organizational. In order to validate the theoretical model, the confirmatory factor analysis was performed. Goodness-of-fit Indices showed confirmation of the research model and comparing the mean of the sample and the assumed mean by using one-sample t-test indicated that the university governance in Iran's higher education was not consistent with the commercialization approach proposed in the upstream documents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر امیری فرح آبادی | jafar amiri farahabadi
ferdowsi university
دانشگاه فردوسی
محمود ابوالقاسمی | mahmood abolghasmi
beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
سعید سلیمانی | saeed soleymani
beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1244-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-2217585.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات