این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۳۶
عنوان فارسی
ارائه مدلی بهمنظور شناسایی و رتبهبندی موانع برنامهریزی راهبردی در دانشگاهها (مطالعه موردی: دانشگاه حکیم سبزواری)
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی بهمنظور شناسایی و رتبهبندی موانع برنامهریزی راهبردی در دانشگاهها بامطالعه موردی دانشگاه حکیم سبزواری بوده است. ازاینرو در این مطالعه از روش پژوهشی ترکیبی استفادهشده است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) و مصاحبه با 19 نفر از دستاندرکاران و مطلعین، بهره برده شده است. در بخش کمی و بهمنظور رتبهبندی موانع برنامهریزی راهبردی دانشگاهی و طراحی مدل، از آزمون فریدمن و «مدلسازی ساختاری تفسیری» استفادهشده است. ازآنجاکه روش «مدلسازی ساختاری تفسیری» مبتنی بر نظر خبرگان است، از نظرات 32 متخصص در حوزه دانشگاهی استفادهشده است. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به سطحبندی موانع فرایند برنامهریزی راهبردی دانشگاهی شد. بر اساس مدل حاصله مهمترین سطح که سنگ زیربنای مدل را تشکیل میدهد «فقدان ثبات مدیریتی» است. همچنین یافتهها نشان داد که فقدان استراتژی توسعه، فقدان فرهنگ و تفکر برنامهریزی و عدم استقرار برنامهریزی راهبردی به ترتیب (رتبههای اول تا سوم) از مهمترین موانع فرایند برنامهریزی راهبردی دانشگاهی هستند و ناهمگونی وضعیت مالی و خواستههای اداری (رتبه 13) آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Proposing a Model for Identifying and Ranking Strategic Planning Obstacles at Universities: A Case Study of Hakim Sabzevari University
چکیده انگلیسی مقاله
The present research intends to identify and analyze the strategic planning process at Hakim Sabzevari University and to explore the barriers that inhibit this process. Therefore, in this study, a mixed research method has been used. In the qualitative section, the method of thematic analysis was used by interviewing 19 employees and informants. Friedman Test and Interpretative Structural Modeling have been used to rank the strategic planning barriers and design a model to represent these factors. Since the ISM (Interpretive Structural Modeling) approach is based on expert opinion, 32 expert opinions in the field of the University were elicited. According to the obtained model, the most significant factor which constituted the cornerstone of the model was "managerial instability". The results of this research led to the ranking of the barriers of the academic strategic planning process and the design of a model representing these factors. The findings also showed that the lack of development strategy, the lack of culture and planning thinking and the lack of deployment of strategic planning are the most important barriers for the academic strategic planning process respectively. Moreover, the heterogeneity of financial status and administrative demands was ranked at the end.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین حیدری | Hossein Heydari
Hakim Sabzevari University
دانشگاه حکیم سبزواری
امیر حسین کیذوری | Amir Hossein Kayzouri
Hakim Sabzevari University
دانشگاه حکیم سبزواری
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-861-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-2217587.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات