این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
معماری و شهرسازی
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۸۷-۹۶
عنوان فارسی
«دست ساختهها ـ تجربه شخصی» یادگیری از راه ساختن در آموزش معماری
چکیده فارسی مقاله
امروزه یکی از دغدغههای مهم مدرسان معماری افزایش کیفیت آموزش است. جهت نیل به این هدف، مقاله با روش استدلالی، استنباطی از خلال مطالعات کتابخانه ای و تحقیقی میدانی، به معرفی سمت و سویی جهت افزایش کیفیت آموزش معماری میپردازد که در آن بر اهمیت «ساختن» در یادگیری تأکید شده است. رجوع به مبانی روانشناسی پرورشی با معرفی آموزش «یادگیرنده محور» در تکمیل روش «معلم محور» نشان میدهد کیفیت آموزش با روشهایی چون «یادگیری اکتشافی» افزایش مییابد. از جمله ابزارهای این یادگیری، طرح صورت مسأله توسط یادگیرنده و تلاش در جهت حل آن از طریق ساختن است که با فرایند ساخت در حرفه معماری نیز همخوانی دارد. به کارگیری این روش در مدرسه معماری، مستلزم طرح تمرینهایی عملی برای هر دانشجو به طور شخصی است؛ چنانکه او از طریق کار با دست یا ساختن، در حین نیل به راه حل نهایی، مسایل طول مسیر را از طریق ساختن، هم دریابد و هم حل کند. یکی از مدرسان معماری بعد از سالها تجربه، دست به طراحی و اجرای تمرین «دستساختهها ـ تجربه شخصی» زده که بازخوانی آن با تکیه بر مبانی فوق نشان میدهد تمرین پشتوانه خوبی برای مهارتهایی است که دانشجو با ورود به بازار حرفه ای معماری، بدانها نیازمند است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
handcrafts - personal experience Learning by doing in architectural design education
چکیده انگلیسی مقاله
One of the important concerns among the educators of architecture is the enhancement of education. Towards that goal, this paper relies on literature review, and methods of deductive reasoning and field study. In the field of educational psychology, teacher- centered learning has been complemented by student- centered learning method in which exploratory learning and learning through group discussion are regarded as two instrumental means for enhancement of learning. One of the techniques common to these learning means is the introduction of the problem by the learner, and then involvement in solving the problem at hand by means of mental (and/or manual) activity, and also dialogue with peers and the tutor through to the solution. This method is also true for (design and) construction processes in real world practice of architecture. The present paper draws heavily on a close study of an educational experience within the framework of a course entitled "introduction to construction procedures". To benefit from exploratory hearing and group discussion methods, exercise were devised for students of architecture. In accordance with the above mentioned educational approach, each student should follow the following course of action; they should devise their own design problem personally, identify the design constraints, and they should sort out proper solution to overcome those constraints, thrash mental and manual involvement with the problem solving process. In order to help students to find their way through the course of action, a sample design problem which had been solved and further crafted by an experienced tutor, or an expert designer, is introduced and analyzed in an early session of the course. In order for the students to have a close idea at the subtleties of the designing or making process, they were assigned to refer to their past memories and introduce an object that they had made, repaired, or dismantled/overhauled. They were required to explain the whole processing from the emergence of their problem through to their final solution, to their fellow students and the tutor. This assignment or exercise is called "handcrafts - personal experience". Every student's presentation, verbal and visual, is subjected to group discussion to throw light to the subtleties of making and designing procedures and to articulate the effects of design decisions on construction strategies as well as those of construction subtle difficulties on design propositions. This paper investigates the exercise in the light of the aforesaid theories, the tutor's observations, and students' survey. Results show that this exercise is in line with student-centered learning views and combines exploratory learning with learning through group discussion. Practicality, personal and exploratory nature of the exercise, the guiding role of the tutor, and cooperation of fellow students are correspondingly in agreement with Dewey, Piaget, and Vygotsky's theories of learning. Moreover, manual and experiential nature of the task is congruent with Kolb's thoughts on learning. Having drawn a theoretical perspective of the educational experience, the paper concludes with an emphasis on the necessity of such exercises which require students to strive for solving a design problem through engagement in crafting the solution
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد فرضیان |
دکترای معماری، استادیار دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عاطفه کرباسی |
دکترای معماری، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jfaup.ut.ac.ir/article_55411_5f5550d8d26b01e4455ce5fce97852ee.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1214/article-1214-221842.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات