این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
معماری و شهرسازی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
پرورش توانایی طراحیِ طراحان مبتدی معماری* طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازندهگرا
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف تحقیق حاضر، طراحی، کاربست و آزمون راهکاری تربیتی برای پرورش توانایی طراحی دانشجویان مبتدی معماری است. این راهکار تربیتی، یک محیط یادگیری است که محصول یک طراحی آموزشی سازندهگرا، و متضمن دلالتهای تربیتی یک مدل توصیفی رشد توانایی طراحی است. کانون توجه این محیط، اشتغال دانشجویان به تکالیف اصیل و واقعی مسئلهگشایی طراحی معماری است که توسط رویارویی ساختاریافته و روایتگرانه با پیشینههای ذیربط معماری پشتیبانی میشوند. همچنین، بهرهگیری از منابع اطلاعات و ابزارهایی به مسئلهگشایی طراحی دانشجویان مبتدی کمک میکنند. مربیان نیز از طریق فعالیتهای آموزشی سرمشق شدن، راهنمایی/ راهبری و حمایت/ مراقبت فعالیتهای مسئلهگشایی دانشجویان را پشتیبانی میکنند. آزمون کاربست این محیط با استفاده از یک طرح تحقیق شبهآزمایشی پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. دادههای تحقیق با استفاده از روش سنجش عملکردی و از طریق تعیین رتبههای فراوردههای طراحی دانشجویان توسط هیئت داوران مجرب گردآوری شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که محیط یادگیری سازندهگرای طراحی معماری رشد توانایی طراحی دانشجویان مبتدی را تسهیل میکند و خلاقیت طراحی ایشان را بهبود میبخشد. نتایج تحقیق مؤید تأثیر مثبت کسب دانش رویدادی طراحی و توسعه طرحوارههای طراحی در رشد توانایی طراحی طراحان مبتدی است؛ همچنین، نشاندهنده توفیق رویکرد طراحی آموزشی سازندهگرا در توسعه روشهای آموزشی معماری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Nurturing Design Ability of Novice Architecture Designers* Designing, Implementation and Testing a Constructivist Learning Environment
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract This research aims to design, implement and test a pedagogical method for facilitating design ability development of novice students of architecture. The pedagogical method is the resultant of a constructivist instructional design approach and educational implications of a descriptive model of design ability development. The descriptive model fundamentally is based on the Dreyfus model of skill acquisition and adapted from a primary model of acquiring design expertise developed by Lawson and Dorst. Based on descriptive model, novice designers̕ design ability development results, basically, from design schemata development through structured familiarization with design precedents and acquiring episodic design knowledge. Based on constructivist instructional design approach, the educational method provides a constructivist learning environment that supports student-centered, situated and collaborative Learning. In this study, the Jonassen model is used for designing a constructivist learning environment due to its significant similarities in principles and components with learning and teaching processes in the architectural design studio. Finally, the educational approach is a Constructivist Architectural Design Learning Environment (CADLE). The focus of CADLE is authentic design problem-solving tasks that are supported by structured familiarization with related design precedents and architectural information sources. Cognitive and other supportive tools support problem-solving processes and social interactions within this environment. Design tutors support students̕ problem-solving through instructional activities that consist of 'coaching', 'modeling' and 'scaffolding'. The CADLE is implemented and tested through a quasi-experimental pretest-posttest control group design. The statistical population of this study includes all junior undergraduate students of architecture in Iran. Instructional method is independent variable, and students' design ability development is dependent variable of our research. The experiment was conducted during the first semester of the 2008-2009 academic year in the Architectural Design Studio (2) in the undergraduate program of architecture in Bu-Ali Sina University. The dependent variable was measured by students' design performance. Towards that goal, a panel of judges composed of experienced educators of architecture ranked qualities of students' design products based on seven criteria. Data analysis was carried out by means of Mann - Whitney U test to see if a statistically significant difference existed between the two groups. The findings show that design performance of the test group is better than the control group, and the difference is statistically significant. Consequently, constructivist architectural learning environment showed to have a positive effect on novice student`s design ability development. Concerning fixation risk of familiarization with design precedent, findings showed that design problem solving under conditions of CADLE positively affected student`s creativity. The results showed that constructivist instructional design approach is suitable for developing architecture educational methods, which in turn confirms the appropriateness of constructivist learning theories for describing learning mechanisms in architectural education. Finally, results indicated that structured familiarization with design precedents within CADLE could facilitate the acquisition of design episodic knowledge and development of architectural design schemata of novice designers, which in turn has a positive effect on their design ability
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا طلیسچی |
مربی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
عباسعلی ایزدی |
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علیرضا عینی فر |
استاد دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfaup.ut.ac.ir/article_36362_99f4c68bbcf0989f1cf0e41fa514a4c3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1214/article-1214-221891.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات