این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منظر، جلد ۷، شماره ۳۳، صفحات ۷۴-۸۱

عنوان فارسی هدایت خیال : ادراک و کتیبه‌ها، حیاط شیرها در الحمراء
چکیده فارسی مقاله این نوشتار با بررسی عناصر مختلف حیاط شیرها در الحمراء در آندلس، به نحوۀ ادراک این فضا از طریق آن‌ها می‌پردازد. تمرکز اصلی مقاله بر آثار قرن چهاردهم میلادی است. جزئیات معماری، ازجمله تزئینات مقرنس‌کاری، سنگ‌نوشتۀ روی آب‌نمای مرکزی و کتیبه‌های شاعرانه در تزئینات سطوح نما، در ارتباط با کارکرد، معنا و نقششان در ادراک فضا بررسی‌شده‌اند. همچنین نحوۀ قرارگیری حیاط شیرها و ارتباط آن با کل باغ در بستر تاریخی‌اش، ارتباط حیاط با فضاهای مجاور آن و چارچوب کلی حیاط ازنظر ارتباط فضاهای درونی و بیرونی موردتوجه قرارگرفته است. اثرات ادراکیِ تمامی این ویژگی‌های معمارانه و شاعرانه، به‌علاوۀ تأثیر آب ساکن و جاری در فضای حیاط، تنها یک اثر صرف زیباشناسانه ایجاد نمی‌کند؛ بلکه تمامی این‌ها مشخصاً برای آزادسازی و هدایت قوۀ تخیل ما طراحی‌شده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حیاط شیرها، باغ الحمراء، ادارک، تخیل، باغ،

عنوان انگلیسی Guiding the Imagination: Perception and Inscriptions, The Court of the Lions at The Alhambra
چکیده انگلیسی مقاله This paper explores perception by examining various elements of The Court of the Lions at The Alhambra in Andalusia, focusing mainly on the fourteenth century. The position of The Court of the Lions in relation to the site of The Alhambra is set out within its historical context. The paper outlines the relationship of The Court of the Lions to its adjacent spaces: The Hall of the Two Sisters, The Hall of the Abencerrajes and The Lindaraja Mirador. The muqarnas prisms in the domes of the two halls are described and explored, particularly in terms of how they might function perceptually. The overall context of The Court of the Lions is briefly described in terms of outside and inside spaces. Architectural inscriptions are described and interpreted, particularly poetic epigraphs on specific locations. The perceptual effects produced by all these architectural and poetic features, as well as by still and moving water in the courtyard, do not have a merely aesthetic effect; they are also designed specifically to release and guide our imagination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گیلیان بارکر | گیلیان بارکر
دکتری تاریخ هنر دانشگاه بریستول، انگلستان


نشانی اینترنتی http://www.manzar-sj.com/article_15319_0445d9fe632de258acabaded09277b25.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1218/article-1218-222095.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات