این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۴۹-۴۶۲
عنوان فارسی
مسأله مسیریابی وسایل نقلیه باز با در نظر گرفتن رضایت رانندگان: الگوریتم تکاملی چندهدفه بر مبنای تجزیه
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، یک مدل مسیریابی وسایل نقلیه باز جدید با دو هدف متمرکز بر بیشینه کردن رضایت توزیع کنندگان و کمینه کردن اندازه ناوگان به طور همزمان ارایه میشود. با توجه به دنیای واقعی، با توجه به خصوصی بودن توزیعکنندگان، درآمد توزیعکنندگان به دلیل آن که تابعی از تعداد کالاهای حمل شده است، با ظرفیت وسیله نقلیه ارتباط مستقیم دارد و از طرف دیگر کمینه کردن تعداد ناوگان با استفاده از وسایط نقلیه با ظرفیت های متفاوت باعث هزینههای غیرمستقیم میگردد. علاوه بر آن، با توجه به خصوصی بودن ناوگان و نظر به شرایط دنیای واقعی، وسایط نقلیه پس از سرویسرسانی به دپو باز نمیگردند. به دلیل کاربرد فراوان این مدل در توزیع محصولات توسط بخش خصوصی، مسیریابی وسایط نقلیه در حالت باز در این مقاله بررسی شده است. مسأله مسیریابی وسایل نقلیه مورد بررسی از نوع مسایل NP-hard است، از همین رو به منظور حل این نوع مدل از روش فوق ابتکاری تکاملی چند هدفه بر مبنای تجزیه (MOEA/D) استفاده و نتایج حاصل با جوابهای حاصل از الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات چند هدفه (MOPSO) مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به طور میانگین از نظر زمانی الگوریتم (MOPSO) تقریباً 10 درصد کند تر از الگوریتم (MOPSO) عمل میکند، علاوه بر آن کیفیت جوابهای الگوریتم (MOEA/D) در میانگین تعداد ناوگان حمل و نقل حدود 16% بهتر از الگوریتم (MOPSO) است که نشان دهنده عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Open Vehicle Routing Problem with Drivers’ Satisfaction: A Multi-Objective Evolutionary Algorithm Based on Decomposition
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, a new mathematical model is presented for an open vehicle routing problem (OVRP) that maximizes drivers’ satisfaction and minimizes a number of vehicles simultaneously. One of the new problems related to the VRP area is the OVRP that is a new variant of the VRP. In the real world, because of decreasing the related cost, the vehicles should return to the depot after serving the last customer’s location, as the OVRPs do. It is proven that the classic models in VRPs belong to the category of NP-hard problems; thus due to its complexity using exact methods in large-scale problems, a meta-heuristic method based on multi-objective evolutionary algorithm based on decomposition (MOEA/D) is proposed and the associated results are compared with the results obtained by a multi-objective particle swarm optimization (MOPSO) algorithm. The results show that the proposed MOEA/D outperforms the MOPSO. Finally, the conclusion and further research are provided.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا سلامت بخش |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
رضا توکلی مقدم | tavakkoli moghaddam
دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نرگس نوروزی |
دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_16154_4a867dfc6fcc383d4d0bf18a9dd09acb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223360.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات