این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۹۹-۵۲۲

عنوان فارسی کاهش مصرف سوخت در مسیریابی وسائط نقلیه با درنظرگرفتن ترافیک شهری، مطالعه موردی: یک شرکت توزیع در اصفهان
چکیده فارسی مقاله حمل‌ونقل بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهد و بخش بزرگی از مصرف سوخت در این حوزه رخ می‌دهد. به همین دلیل در سال‌های اخیر توجه زیادی به کاهش مصرف سوخت در مسیریابی وسائط نقلیه صورت گرفته است. مساله مسیریابی وسائط نقلیه، از‌جمله مسائل مهم مدیریت در زمینه توزیع و لجستیک است. در این مقاله به طور جامع به بررسی عوامل مؤثر در مصرف سوخت در مسیریابی وسائط نقلیه پرداخته شده و با در نظر گرفتن عواملی همچون بار و سرعت وسیله نقلیه، مسافت طی شده، شیب جاده و ترافیک شهری به بهینه‌سازی مصرف سوخت در مسیریابی وسائط نقلیه پرداخته شده است، به این منظور، با توجه به عوامل ذکر شده یک مدل ریاضی غیرخطی به منظور کاهش مصرف سوخت ارائه گردیده است. با توجه به NP-hard بودن مساله مطرح شده، به منظور حل مدل پیشنهادی، یک الگوریتم کرم شب‌تاب بهبودیافته ارائه و با الگوریتم کرم شب‌تاب پایه مقایسه شده است. نتایج نشان‌دهنده کارآیی مناسب الگوریتم پیشنهادی است. این الگوریتم به طور متوسط 55/2 درصد بهتر از الگوریتم پایه عمل کرده است. از سوی دیگر مدل جدید به طور میانگین سبب کاهش 13 درصد در مصرف سوخت در مثال‌های نمونه گردیده است. در نهایت به منظور بررسی تأثیر مدل پیشنهادی یک مطالعه موردی در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج کاهش 15درصد مصرف سوخت در یک روز را نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Minimize Fuel Consumption for Vehicle Routing Problem Considering Urban Traffic Congestion Case Study: A Distribution Company in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Transportation dedicates remarkable part of national gross production in every countries and a large part of fuel consumption occurs in this sector. For this reason, in recent years, many attempts have been made to reduce fuel consumption in vehicle routing problem. Vehicle routing problem is one of the important management problems in logistics and distribution basis. In this paper, factors affecting fuel consumption of vehicle routing are comprehensively discussed and by taking into account of factors such as vehicle load and velocity, distance traversed, road gradient and urban traffic congestion, fuel consumption optimization of vehicle routing problem is considered. For this purpose, Due to the factors mentioned, a non-linear mathematical model is presented to reduce fuel consumption. Considering to this issue that proposed problem is NP-hard, to solve the proposed model, an improved firefly algorithm is presented and compared with standard firefly algorithm. By improving the solutions about 2.5% in average, the results demonstrate the efficiency of proposed algorithm. Furthermore, the new model causes reduction of fuel consumption about 13% in average for samples. Finally a distribution company in Isfahan is considered; results show about 15% reduction in fuel consumption.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی علینقیان |
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)

منصوره نادری پور |
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_16157_7dc6f7a74c9a59277e9f80d3554515a8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223363.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات