این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۳۷-۳۴۹

عنوان فارسی ارزیابی تأثیر خطکشی در آرام سازی ترافیک با استفاده از دستگاه شبیه ساز رانندگی
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت سرعت بالا در تصادفات جاده ای، این پژوهش به دنبال ارزیابی تاثیر خطکشی سطح راه در آرام سازی ترافیک با استناد به نتایج حاصل از دستگاه شبیه ساز رانندگی است. در این پژوهش از 40 شرکت کننده استفاده شده است که اطلاعات یک نفر به دلیل نقص فنی دستگاه حذف شده و داده های 39 نفر از شرکت کنندگان ( شامل 32 مرد و 7 زن) با میانگین سنی 28 سال و حداقل 3 سال سابقه رانندگی و بیش از 5000 کیلومتر رانندگی در سال مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در چهار سناریو شامل خطکشی عرضی ممتد، خطکشی عرضی محیطی، خطکشی دندان اژدهایی و خطکشی هاشور حاشیه ای شرکت کرده اند و اطلاعات مربوط به سرعت و جابجایی جانبی رانندگان، پروفیل سرعت و جابجایی جانبی رانندگان در سناریو بدون علائم و هرکدام از سناریوها به صورت مطالعات قبل و بعد، جمع آوری و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین سرعت رانندگان در سه سناریوی اول 12 الی 15 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته، در حالی که در سناریوی چهارم که شامل خطکشی هاشور حاشیه ای بوده است، این کاهش به 21/9 کیلومتر بر ساعت رسیده است. همچنین جابجایی جانبی رانندگان در سناریوی اول بر خلاف انتظار افزایش داشته و در سناریوی دوم و سوم کاهش زیادی نداشته که نشان می دهد این علائم بر جابجایی جانبی رانندگان چندان تأثیرگذار نبوده است. اما در سناریوی چهارم که شامل خطکشی هاشور حاشیه ای بوده، به میزان 17/3 سانتیمتر کاهش یافته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Marking Effectiveness on Traffic Calming with Driving Simulator
چکیده انگلیسی مقاله Considering the high rate of road accidents, this study sought to assess the impact of road surface markings as an approach to traffic calming. For this purpose, the experiment was planned and conducted in a driving simulator. 40 participants took part in this experiment; however, the data obtained from one of them was removed due to a malfunction of the simulator. The remaining 39 participants, (32 males 7 female) with a mean age of 28 years and a minimum of 3 years of driving experience travelled over 5,000 km were investigated. Participants were subjected to one base scenario without any signs, and four scenarios including continuous transverse bars, peripheral transverse bars, dragon’s teeth marking, and marginal hatched marking. In each scenario, data regarding speed and vehicle lateral position were collected and analyzed. The speed and lateral position profiles were drawn for each scenario. Results showed that the average driving speed reduced in a range from 12 to 15 km/h in three of the scenarios with interventions. However, in the scenario with marginal hatched marking, reduction amount was equal to 21/9 km/hr. The lateral displacement of the drivers increased in the first scenario and not much reduced in the second and third. On the other hand, a reduction equal to 17/3 cm was spotted in lateral displacement of vehicles in the fourth scenario in which marginal hatched marking was implemented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشیدرضا حقیقی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی انوشیروانی بابل، بابل، ایران

علی اکبری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی انوشیروانی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_14783_af29c9618b1d76daf4909b468255d082.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223370.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات