این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۵۳-۳۶۵
عنوان فارسی
مدل قیمتگذاری تراکم برای معابر پرتراکم شهری (مطالعه موردی: پل طبقاتی صدر)
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر قیمتگذاری تراکم به عنوان یکی از مهمترین روشهای مدیریت تقاضا در معابر شهری بکار میرود. علیرغم مطالعات متعدد انجام شده در خصوص قیمتگذاری تراکم در محدوده های شهری، قیمتگذاری برای کمانهای متراکم شهری به صورت منفرد از سابقه چندانی برخوردار نیست. پل طبقاتی صدر که اخیراً بهرهبرداری شده، به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده است. این پل که دارای مسیرهای جایگزینی مانند بزرگراه صدر (در همسطح) است، به عنوان یک مسیر بالقوه برای قیمتگذاری مطرح است. با توجه به اینکه هنوز در این معبر قیمتگذاری انجام نشده است، جهت تعیین واکنش افراد به قیمتگذاری از روش رجحان بیانشده استفاده شد. پس از طراحی سناریوهای قیمتگذاری، نسبت به جمعآوری اطلاعات در قالب بیش از 1100نمونه اقدام گردید. پس از جمعآوری دادهها و تشکیل بانک اطلاعاتی، نسبت به مدلسازی رفتار انتخاب کاربران با توجه به قیمتگذاری طراحی شده با استفاده از یک مدل لوجیت دوتایی انجام شد. نتایج نشان داد تردد در ساعات اوج باعث افزایش تمایل به پرداخت کاربران میشود. همچنین، افزایش میانگین قیمت خودرو که میتواند به عنوان معیاری برای تمول افراد درنظر گرفته شود، موجب افزایش تمایل به پرداخت افراد می ً گردد. افرادی که غالبا به سفرهای با هدف اجباری مبادرت میورزند، تمایل به پرداخت بیشتری برای استفاده از معبر غیرهمسطح دارند. علاوه بر این، میزان تحصیلات در تمایل به پرداخت افراد برای استفاده از معبر غیرهمسطح تأثیرگذار است. افراد با تحصیلات بالاتر دارای ارزش زمانی و تمایل به پرداخت بیشتری هستند. آنالیز حساسیت انجام شده در ارتباط با تأثیر قیمت بر تقاضای استفاده از معبر غیرهمسطح نشان داد با اعمال عوارض به میزان 2000 تومان، حدود 42 درصد از تقاضا تمایل به پرداخت برای استفاده از پل دارند. پس از آن تمایل به پرداخت با شیب منفی کاهش مییابد، به نحوی که در سطح قیمتی 5000 تومان 67 درصد تقاضا به گزینه های دیگر منحرف شده و تنها 33درصد تمایل به پرداخت عوارض خواهند داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Congestion Pricing Model for Urban Congested Roads (Case Study: Sadr Elevated Highway)
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, congestion pricing is applied as one of the main demand management methods in urban areas. Although, numerous studies had been performed in urban road networks, but only few of them is about link pricing in urban areas. Sadr elevated highway, recently built in Tehran, is the case study of this paper. This route which has many alternative routes (for example Sadr highway in level 0 elevation) has the potential for link pricing in Tehran. Due to this fact that currently there is no any pricing mechanism in this route, a stated preference method had been applied for defining the reaction of users to route pricing. Over 1100 samples were gathered and coded in a database. A binary logit model was applied for modeling the route choice behavior of users due to pricing. Results showed that using the route in peak hour cause to increase the willingness to pay. Users with mandatory trip goals, have more will to use faster routes. Also, results showed that users with more expensive cars and higher education level pay more for priced routes. Sensitivity analysis showed that if the pricing toll is going to be set on 2000 tomans, about 42 % of demand have the willingness to pay. With raising the cost, the willingness to pay tends to reduce significantly. For example, if the toll is set to 5000 tomans, 67 percents of total demand would tend to other alternatives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Congestion pricing, Route Choice, Stated preference method
نویسندگان مقاله
بابک میربهای |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
سعید شرافتی پور |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، و پژوهشگر ارشد، پژوهشکده طراحان پارسه، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علیرضا ماهپور |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، و پژوهشگر ارشد، پژوهشکده طراحان پارسه، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_14859_0ac3fe51fac3e54840f50f088a8915f7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223377.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات