این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۶۷-۳۷۲
عنوان فارسی
ارزیابی کارآیی و رتبه بندی نواحی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی کارآیی یکی از مسائل مهم صنعت حمل و نقل ریلی کشور است. از آن جا که اندازه گیری کارآیی هر سیستمی متأثر از ورودیها و خروجی های سیستم است، اظهار نظر در خصوص سطح کارآیی، مستلزم شناسایی دقیق ورودیها و خروجیهای سیستم است. روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) روشی کارآمد برای اندازه گیری کارآیی واحدهای تصمیم گیری (DMU)است. در این مقاله کارآیی 15 ناحیه راه آهن ج.ا.ایران در دو حالت بازده نسبت به مقیاس ثابت (کارآیی فنی کل) و بازده نسبت به مقیاس متغیر (کارآیی فنی خالص) با ورودیهای یکسان و خروجی متفاوت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها مورد بررسی قرار گرفته و واحد های کارا رتبه بندی شده اند. در این مقاله علاوه بر شناسایی مهمترین ورودی ها و خروجی های موثر در ارزیابی کارآیی نواحی راه آهن ج. ا. ایران، داده های مربوط به سوانح و حوادث حمل و نقل ریلی نیز در هر ناحیه مورد بررسی قرار گرفته است و اثرات نامطلوب سوانح ریلی در کاهش کارآیی نواحی محاسبه شده است. این رویکرد جدید در محاسبه کارآیی، انطباق بیشتری با واقعیت دارد و منعکس کننده ضرورت توجه به خروجیهای نامطلوب در ارزیابی های واقعی از کارآیی نواحی راه آهن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Applying Data Envelopment Analysis to Evaluate and Rank the Efficiency of Railway Regions in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluation of railway transportation efficiency is one of the most important issues of railway transportation industry. National Iranian Railway includes 15 operational regions which operate under supervision of Iranian Railway headquarters. In this paper, we have applied Data Envelopment Analysis (DEA) to measure the efficiency of these 15 railway regions (DMUs) both in Variable and Constant Returns to Scale. To achieve this goal we have applied two models with different outputs. The second model contains railway accidents and fatal data. We have also ranked the efficient railway regions by applying a heuristic ranking technique to find out the most efficient one. Consideration of desired and undesired outputs is a new approach in efficiency evaluation of railway regions that has more reliable results. The results reflect the necessity of considering the undesired outputs for a more realistic overall efficiency evaluation and accordingly, appropriate corrective recommendations are presented for improving the performance of inefficient railway regions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
IRI Railways, efficiency evaluation, DEA, accidents, ranking
نویسندگان مقاله
حمیدرضا احدی |
دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
زهرا ساقیان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_14860_53c921bf0b10f07601cf409d6029c0a0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223378.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات