این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۵۱-۵۶۲

عنوان فارسی محاسبه بافرهای زمانی با رویکرد فازی جهت جذب اختلالات در یک سیستم راه آهن درون شهری به همراه یک مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر در راستای مدیریت اختلالات قطارها در طی بلاکها و توقف در ایستگاه ها و دستیابی به قابلیت اطمینان مورد انتظار است. با توجه به اینکه در صورت عدم جذب مناسب اختلالات، این پدیده از یک قطار به قطار دیگر امکان افزایش دارد، بنابراین موضوع جذب آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حال حاضر، در مطالعات برنامه ریزی بهره برداری خطوط راه آهن درون شهری، مقدار مورد نیاز بافرهای زمانی به صورت غیردقیق و تقریبی برابر 5 ثانیه به ازای هر کیلومتر در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله، هدف تعریف و محاسبه دقیق بافرهای زمانی با مقدار و مکان تخصیص مناسب است. در این راستا یک مدل ریاضی جدید ارائه و با بکارگیری رویکرد فازی، میزان بافرهای زمانی محاسبه می‌شود. همچنین جهت محاسبه حدود پایین و بالای مجموعه های فازی، یک رابطه ریاضی و الگوریتم ابتکاری ارائه می‌شود. در نهایت جهت شفاف شدن عملکرد رویکرد پیشنهادی، چندین مثال تصادفی به همراه یک مطالعه موردی در یکی از خطوط راه آهن درون شهری در ایران مورد بررسی و نتایج ارائه خواهد شد. نتایج نهایی بیانگر این موضوع هستند که بافرهای زمانی مورد نیاز با استفاده از روش پیشنهادی به صورت دقیق تری قابل محاسبه است و نتیجتاً محاسبات مربوط به تعداد قطار مورد نیاز و تعداد خطوط پارکینگ با دقت و اطمینان بالاتری قابل محاسبه خواهند بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Computing the Buffer Times to Absorb The Disruptions In An Urban Railway System by Fuzzy Approach, Including a Case Study
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this paper is to manage the train disruptions in block sections as well as stations to reach the desired reliability. It is necessary to note that in the case that the disruptions are not absorbed, the delays propagate from one train to the next one. Therefore, absorbing the disruptions is an important issue. In the classical method to define the buffer times in operation plan studies is to consider 5 seconds for each kilometer. In this paper, it is aimed to compute the exact amount of buffer times and locate them in convenient parts of timetables. To that end, a new mathematical model based on fuzzy approach is proposed to compute the buffer times. Moreover, the lower and upper bounds of fuzzy limits are determined by some new methods as well as a heuristic algorithm. Finally, to illustrate the applicability, and analyze the performance of the proposed method, some random examples as well as an Iranian case study are analyzed and the results are reported. The final results shows that by this new method the required buffer times are defined more precisely and consequently the computation of required number of trains as well as the number of parking lines can be done more accurate and reliable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امین جمیلی |
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید فرید قنادپور | seyed farid
دکتری مهندسی صنایع، بخش حمل و نقل ریلی، شرکت گروه مپنا

سید محمدرضا قرشی نژاد | seyed mohammad reza ghorashi nezhad
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، شرکت گروه مپنا


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_12001_bb6630d8b9734e43a72446390b8ef1b8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223390.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات