این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۶۵۳-۶۶۹
عنوان فارسی
ارزیابی مدل بلز در پی شبینی دمای عمق لایه آسفالتی در شرایط دمای گرم
چکیده فارسی مقاله
در ارزیابی سازه ای روسازی آسفالتی با استفاده از دستگاه FWD ، دمای عمق لایه آسفالتی هنگام آزمایش اندازه گیری می شود تا تحلیل داد ههای افت و خیز، با استفاده از ضرایب اصلاحی در دمای مرجع انجام شود. علاوه بر اندازه گیری مستقیم دما در هنگام آزمایش رو شهایی نیز برای پی شبینی دمای عمق لایه آسفالتی توسعه یافته اند که متداول ترین آنها گراف آشتو و مدل بلز میباشند. در این تحقیق، ارزیابی مدل بلز در پی شبینی دمای عمق لایه آسفالتی در شرایط دمای گرم به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته شد. به این منظور 10 قطعه روسازی در محورهای دو استان کرمان و خوزستان انتخاب شده و دما در نیمه و یک سوم عمق لایه آسفالتی و داد ههای مورد نیاز برای ارزیابی مدل بلز برداشت گردید. به منظور بررسی جامع مدل بلز، ضخام تهای متفاوت از لایه آسفالتی روساز یهای قدیمی و تازه ساخت و اندازه گیری دمای عمق در ساعات مختلف روز مد نظر قرار گرفت. تحلیل برازش خطی نتایج مدل بلز در مقابل دمای عمق اندازه گیری شده با ضریب تع یین 85 / 0 نشان داد که مدل بلز برای افزایش دقت نیاز به کالیبراسیون دارد. پس از انجام بررس یهای بیشتر مشخص گردید که دلیل اصلی کاهش ضریب تع یین در قطعات انتخابی وجود روسازیهای آسفالتی تازه ساخت بوده زیرا ضریب تع یین دمای عمق حاصل از مدل بلز و دمای عمق اندازه گیری شده در روسازیهای قدیمی 96 / 0می باشد. بنابراین با استفاده از داد ههای اخذ شده از روسازی های تازه ساخت مدل بلز برای این نوع روسازیها کالیبره و مدل اصلاح شده آن ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of BELLS Model to Predict the Asphalt Depth Temperature in Tropical Regions
چکیده انگلیسی مقاله
In structural evaluation of asphalt pavement using FWD device, the depth temperature of asphalt layer was measured to analyze deflection data in reference temperature by means of correction coefficients. In addition to direct measurement of the temperature during the test, also some models were developed to predict asphalt layer depth temperature. AASHTO graph and Bells model are the most common of them. The main goal of this research is to evaluate Bells model to predict the asphalt layer depth temperature. So, 10 pavement sections of Kerman and Khuzestan provinces were selected and the temperature was measured in half and one-third depth of asphalt layer and also required data were gathered to use Bells model. To comprehensive evaluated of Bells model, various asphalt layer thicknesses of old and new constructed pavements were considered and depth temperature was measured in every 30 minutes of day. Linear regression analysis of Bells model versus measured depth temperature with R2=0.85 indicated that Bells model need to calibration to increase accuracy. More evaluation specified that the main reason of R2 decreasing in selected sections was the existence of new constructed asphalt pavements because determination coefficient of depth temperature based on Bells model and measured temperature in old pavements is equal 0.96. So Bells model for new constructed pavements was calibrated and corrected model was presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pavement temperature, Bells equation, Pavement deflection
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_12009_46bb28b0560064549a9ed00f39bbcca8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات