این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۶۸۵-۷۰۲

عنوان فارسی مدلسازی و حل مسئله تعیین تعداد واگن های باری با در نظر گرفتن اهداف چندگانه و ناوگان ریلی ناهمگون توسط الگوریتم های فراابتکاری
چکیده فارسی مقاله مسئله تعیین تعداد ناوگان، هدف مشخص کردن تعداد بهینه هر نوع ناوگان در سیستم حمل و نقلی است، به نحوی که اهداف سیستم بهینه شوند. تاکنون این مسئله در زمینه حمل و نقل ریلی، با وجود اهداف مختلف در سیست مهای واقعی، به صورت تک هدفه همچنین با فرض همگونی در ناوگان بررسی شده است. بنابراین در این مقاله پس از بررس یهای صورت گرفته، تابع هدف دیگری در نظر گرفته شد. با توجأه به نظر کارشناسان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کاهش تعداد تأخیرات در پاسخگویی به تقاضاها در طول دوره برنامه ریزی، به عنوان تابع هدف دوم، از اهمیت بسیاری برخوردار است. مسئله حل شده پویا است و تقاضای واگن و زمان سیر به صورت قطعی است. در این مقاله پس از تعریف مسئله به صورت مدل ریاضی، نحوه محاسبه ضریب اهمیت هر تابع هدف با استفاده از نظر تعدادی از کارشناسان مرکز تحقیقات را هآهن جمهوری اسلامی ایران و روش وزنی ارایه شده است. جهت حل مدل و یافتن جواب های پارتو، سه روش حل مبتنی بر الگوریت مهای ژنتیک، شبیه سازی تبرید، و ترکیب آنها طراحی شده و پس از تنظیم پارامترهای آنها، مسئله برای سیستم حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران به سه روش حل شده و نتایج مورد بحث و تحلیل قرار گرفته اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling and Solving the Rail Fleet Sizing Problem with Multiple Objectives and Heterogeneous Fleet Using Metaheuristic Algorithms
چکیده انگلیسی مقاله In the rail fleet Sizing problem, it is aimed to determine the optimal number of each vehicle type in transportation fleet, while optimizing system objectives. This issue has been investigated as a single-objective problem in the context of rail transportation with the assumption of homogeneity in the fleet, despite the existence of different goals in real systems. In this paper, a dual objective function is adopted after studying real-world consideration. According to the experts at the Islamic Republic of Iran Railway Company (IRIR), reduction of the number of delays in response to requests during the course of planning is an important additional objective function, which is included in our model. The solved problem is dynamic and demands for wagons and the transportation times are assumed to be deterministic. In this paper, after presenting the mathematical model, the importance factor of each objective function is calculated taking into account the prescriptions of the experts at the IRIR Research Center and based on aggregate weighting method. In order to solve the model and find the solutions on the Pareto front, three methods based on Genetic Algorithms, Simulated Annealing, and a hybrid of those are designed and their parameters tuned, by which the rail transportation system of the IRIR is solved and the results are discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الیپس مسیحی |
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زهرا مفاخری |
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_12035_c3a31cef69f8d4e036cff435a6543e82.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات