این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۱۷-۷۳۰
عنوان فارسی
توسعه روش پایدارسازی زیرسازی خطوط سنگین راه آهن با استفاده از زهکش های قائم پیش ساخته
چکیده فارسی مقاله
پایدارسازی خط یکی از موضوع های اساسی در ساخت خطوط و بهره برداری از آن در ماه های ابتدایی راه انداری خط بشمار می آید. در مناطقی که دارای خاک با ماهیت ریزدانه بوده وآب زیرزمینی در سطح بالایی قرار دارد، به علت وجود فشار آب منفذی، زمان تحکیم طولانی است. افزایش تنش های حاصل از خطوط سنگین راه آهن بر لایه های بستر در طول زمان باعث نشست های موضعی و کلی شده و پایداری خط در زمان مطلوب حاصل نمی شود. این تغییر شکلها به علت ماهیت افزایشی باعث کاهش ایمنی و پایداری خط آهن شده ونتیجتا نگهداری خط در شرایط مطلوب را با چالش مواجه می کنند. طولانی شدن زمان پایدار سازی خط باعث عدم اطمینان از پایداری خط و نتیجتا عدم امکان استفاده از حداکثر ظرفیت خط خواهد شد. در این مقاله تلاش شده تا با ارائه یک الگوی مناسب از زهکش های قائم پیش ساخته جهت نصب در بستر خطوط سنگین راه آهن، مدت زمان لازم برای دستیابی به درجه تحکیم مناسب به حداقل ممکن خود کاهش یابد. در این تحقیق پس از تحلیل روسازی و زیرسازی بستر خط آهن سنگین به کمک تئوری اجزاء محدود، پارامترهای مدت زمان تحکیم کامل بستر، درجه تحکیم بستر و نشست نهایی بسترطبیعی به دست آمده و سپس مدت زمان تحکیم برای بستر به همراه زهکش های قائم پیش ساخته مشخص شده است. با استفاده از نتایج حاصل در این تحقیق، تعداد و فاصله زهکش های پیش ساخته در واحد طول تعیین شده است. همچنین با استفاده از تحلیل حساسیت برروی بستر خط آهن تحکیم یافته با زهکشهای دارای طول های متفاوت، طول بهینه هر زهکش مشخص شده و سرانجام یک مدل که شامل تعداد، فاصله و طول زهکش ها است، جهت نصب در واحد طول بستر خط راه آهن سنگین پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Development of Stabilization Model for Substructure of Railway Heavy Hauls using Prefabricated Vertical Drain
چکیده انگلیسی مقاله
Track stabilization is an indispensable issue in railway track construction within the initial months of track operation. Construction of rail track on soft and compressible formation soils causes pore water pressure to prolong the consolidation time. The passage of heavy haul trains with considerable imposed trainloads over such deposits causes excessive track settlements and significant reduction in the load bearing capacity of the track. It causes deferment in track stabilization. These deformations lead to less safety and stability of railway track systems. As a result, track maintenance will become a challenging concern. This paper presents a proper model of prefabricated vertical drains to be installed in heavy hauls. This model facilitates achieving to a proper degree of consolidation in an optimum time. In this regard, a finite element analysis was carried out to analyze substructure and superstructure of railway heavy hauls. Parameters including subgrade total consolidation time, subgrade degree of consolidation and track’s total settlement have been derived. Consolidation time for subgarde with prefabricated vertical drains has been also established. The number and distance of the prefabricated vertical drains per unit length have been determined. Furthermore, the optimum length of each drain has been identified taking advantage of sensitivity analysis on stabilized track subgrades with different lengths. Finally, a model, including the number, the distance and the length of drains has been proposed in order to install in heavy hauls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد میرمحمد صادقی | mirmohamad sadeghi
دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: راه آهن ج.ا.ایران
امیرعباس حضرتی |
دستیار تحقیقاتی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
آراز هاشمی نژاد |
دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_12037_e29ccb7c8031c1a206e6ef23bdb46021.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات