این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۳۱-۷۴۲
عنوان فارسی
ارزیابی قابلیت دسترسی فضایی سامانه اتوبوس های تندرو(مطالعه موردی: کلانشهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله ارزیابی قابلیت دسترسی فضایی سامانه اتوبو سهای تندرو در کلانشهر مشهد بر حسب دسترسی به خود سیستم و دسترسی به سه فعالیت مجزا )بیمارستان، پارک و کتابخانه( از طریق این سیستم است. توزیع الگوهای قابلیت دسترسی در رابطه با طبقات مختلف اجتماعی- اقتصادی شهر مشهد مورد ارزیابی قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و به منظور سنجش دو بعد دسترسی از نقش حوزه خدمات در بخش تحلیل شبکه و مدل درجه کشش هنسن استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که طبقه ثروتمند از بالاترین سطح دسترسی پیاده به سامانه اتوبوس های تندرو برخوردار است و طبقات کم درآمد در پایین ترین سطح دسترسی پیاده قرار دارند. نمرات دسترسی به هر یک از فعالیت ها، از طریق سامانه اتوبوس های تندرو به طور گسترده ای تحت تأثیر توزیع فضایی و کشش مقصد قرار دارد، به طور کلی برای بیمارستان ها و پارک ها سطح دسترسی به حداقل می رسد و برای کتابخانه ها دسترسی متعادل تر است. اما بررسی وضعیت قابلیت دسترسی مجموع سه فعالیت نشان می دهد که % 87 از کل جمعیت طبقات دارای میانگین نمرات دسترسی پایین تر از حد متوسط هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the spatial accessibility of bus rapid transit (Case study: Mashhad Metropolitan City)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to evaluate the spatial accessibility of bus rapid transit in Mashhad metropolitan based on access to the system and access to three separate activities (hospitals, parks and libraries) through the system. In particular, the distribution of accessibility patterns was evaluated in relation to different socio-economic strata. The research method is descriptive –analytical, and to assess two dimensions of access are used the service-area function within network analyst and the Hansen gravity model. Findings indicate that the wealthy strata have the highest walking access to the bus rapid transit and the poor strata are at the lowest level of walking access. Access scores to each of the activities through the bus rapid transit are largely influenced by the spatial distribution and Target gravity. Generally, levels of access to hospitals and parks are minimized and access to the library is more balanced. But surveying the accessibility status of all three activities indicates that access scores of 87 percent of all strata are lower than average.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد رحیم رهنما | rahim rahnama
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
شیرین صباغی آبکوه | sabaghi abkooh
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_12038_a9e2491b9649a2ccf7445f8fd2c95a63.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات