این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۴۴۵-۴۶۲
عنوان فارسی
انتخاب پروژههای سرمایهگذاری حمل و نقل با توجه به عدالت فضایی (مطالعه موردی: شبکه حمل و نقل شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
از دیدگاه سیاستگذاران حملونقل ، یکی از راهبردهای دستیابی به توسعه پایدار در نظر گرفتن عدالت از ابعاد مختلف است. یکی از انواع عدالت که جهت انتخاب پروژههای زیرساخت حملونقل از اهمیت ویژهای برخوردار است، عدالت فضایی است که همان عدالت در میان نواحی مختلف محدوده مورد مطالعه است. در این مقاله مدلی جهت انتخاب پروژههای سرمایهگذاری حملونقل با رویکرد عدالت فضایی ارائه شده است. به این منظور دو شاخص دسترسی و ازدحام با رویکرد عدالت فضایی جهت ارزیابی پروژههای حمل و نقل معرفی شده است. در این شاخصها نواحی با وضعیت بد دسترسی و ازدحام، وزن بیشتری میگیرند. در مدل پیشنهادی در کنار این دو شاخص، شاخص مجموع زمان سفر طی شده در شبکه که نشان دهنده وضعیت کلان شبکه است نیز بکار برده شده است. همچنین یک روش ترکیبی AHP-SMART جهت تعیین وزن این شاخصها در مدل ارائه شده است. شهر اصفهان به عنوان محدوده مورد مطالعه انتخاب شده و شش خیابان پیشنهادی در طرح تفصیلی شهر اصفهان جهت اضافه شدن به شبکه مورد بررسی قرار گرفته است. شبیهسازی سناریوهای مختلف با استفاده از نرم افزار EMME/2 انجام شده و از این طریق دادههای مورد نیاز برای محاسبه شاخصهای مدل فراهم گردیده است. نتایج بیانگر آن است که در نظر گرفتن عدالت فضایی میتواند رتبه بندی سناریوهای مختلف را دستخوش تغییر جدی نماید. یک سناریو ممکن است تنها با درنظر گرفتن تاثیر بر کاهش مجموع زمان سفر طی شده در شبکه، سناریوی مناسبی به نظر برسد، اما اگر این سناریو مطلوبیت در نواحی با وضعیت بهتر را بیشتر افزایش دهد، از دیدگاه عدالت فضایی، نه تنها بهبودی در وضعیت کلی شبکه حاصل نشده است، بلکه وضعیت کلی شبکه به سمت ناعدالتی بیشتر سوق داده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتخاب پروژههای حملونقل، عدالت فضایی، دسترسی، ازدحام،
عنوان انگلیسی
Selection of Transportation Investment Projects in regard to Spatial Equity (Case Study: Isfahan Transportation Network)
چکیده انگلیسی مقاله
Transportation policy makers believe that considering different aspects of equity is one of the strategies to achieve the sustainable development. One of the most important equity types that should be considered in studies on transportation infrastructure projects selection is spatial equity as equity among different zones of the study area. In this paper, a model, based on spatial equity approach is explained to evaluate transportation investment projects. Therefore, two measures of accessibility and congestion considering spatial equity are introduced. In these measures, zones with inappropriate condition of accessibility and congestion are weighed more. Along with these two measures, measure of total travel time on the network, indicating the overall status of the network has also been considered. A combinatory AHP-SMART method is introduced for weighting these measures. City of Isfahan was selected as the study area and six proposed streets were studied to be added to the network. All feasible scenarios were simulated by EMME/2 software and hereby data for calculation of measures were provided and finally, the best scenario was selected. Results show that consideration of spatial equity may change ranking of scenarios.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید نادر شتاب بوشهری | seyed nader shetab boushehri
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
سید محمدرضا حسینی نسب | seyed mohammad reza
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
آرزو کاظمی |
دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_10010_73aaf1c4fde19728bc389163cd3efe1b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223407.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات