این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۲۵-۲۳۶
عنوان فارسی
توسعه یک سامانه اطلاع رسانی و ارزیابی عملکرد اتوبوسرانی شهری با بکارگیری داده های مکانی مردم گستر (VGI)
چکیده فارسی مقاله
برنامهریزی و بهبود عملکرد سیستم اتوبوسرانی شهری در گرو توانایی اندازهگیری مناسب و بموقع عملکرد مکانی و زمانی آن است. از آنجا که مخاطب سیستم اتوبوسرانی شهری مردم جامعه هستند، توجه به نیازهای مورد درخواست آنها موجب ترغیب شهروندان به استفاده از خدمات اتوبوسرانی میشود. به علاوه بنابر تحقیقات گذشته آنها از مهمترین ارزیاب کنندههای سیستم اتوبوسرانی هستند و به عنوان منبع با ارزشی بشمار میروند. اما از چالشهای اصلی مشارکت مردم در ارزیابی عملکرد، نبود بستری یکپارچه و به دنبال آن ناتوانی در جمعآوری دادههای مناسب و بموقع است. در این میان، پیشرفت فنآوریهایی مانند وب 2، شبکههای اجتماعی، فنآوریهای مکان-آگاه1 از جمله سیستم تعیین موقعیت جهانی2، ردیابی تلفنهای همراه و سیستم تعیین موقعیت بیسیم، شیوههای نوینی از نحوه مشارکت مکانی مردم را فراهم کرده است. اطلاعات مکانی مردمگستر میتواند به راحتی و به سرعت در محیطی پویا، تعاملی، چندرسانه و توزیعیافته، توسط کاربران، با سطوح دانش متفاوت تولید و به اشتراک گذاشته شوند. در این مقاله سامانه ای با بهرهگیری از فنآوریهای وب 2، سیستم اطلاعات مکانی مردمگستر و برچسبگذاری مکانی و بر مبنای معماری سه لایه به عنوان بستری جهت تسهیل مشارکت مردم توسعه دادهشده است. سامانه مورد نظر علاوه بر اینکه برای شهروندان، اطلاعات به روز و مفیدی در مورد موقعیت خطوط، ایستگاهها، برنامه زمانبندی و غیره را فراهم میکند، قابلیت اخذ انواع دادههای ورودی (کمی، کیفی، مکانی، چندرسانه ای) توسط افراد ذینفع (مسافران کنونی و بالقوه، متخصصین و کارکنان) را در هر مکان و زمانی، با صرف هزینه و زمان کم دارد. سپس با بکارگیری روش تاپسیس خطوط اتوبوسرانی رتبهبندی میشوند و خروجی با استفاده از تکنیکهای بصریسازی مکانی و Google Map API نمایش داده میشود. در این مقاله 5 خط منطقه 4 شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد نشان میدهد خط شهرک پارس-میدان رسالت بالاترین رتبه عملکردی را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Developing a System for Measuring Transportation Performance and Information Distribution of Urban Bus using Volunteer Geographic Information (VGI)
چکیده انگلیسی مقاله
Planning and operation improvement of urban bus systems are closely tied to the ability to measure the spatial and temporal performance of it. Since the subject of urban bus system is public, paying attention to their needs and expectation plays a vital role in its performance success, also encourage them to use bus service. The main challenge of public participation in measuring performance of public transportation is the lack of an integrated infrastructure and subsequent inability to collect adequate and timely data. Recent promotions in Web2.0, social networks and location-aware technologies such as the global positioning system, mobile-phone tracking, and Wi-Fi positioning system create new forms of the geo-collaboration for public. Volunteer geographic information (VGI) can be easily and quickly produced and shared in a dynamic, interactive, multimedia and distributed environment by users of different knowledge levels. Noting that urban bus system is considered as one of the most frequent modes of public transportation, in this paper a system is developed by using the advantages of Web2.0 technology, volunteer geographic information and geo-tagging based on three-tire architecture to facilitate public participation in bus performance measurement. The system provides useful and updated information about bus lines, positions of stations and time-table schedules. Moreover, such a system is capable to collect different data types including quantitative, qualitative, spatial, and multi-media by stakeholders (current and potential passengers, professionals and employees) in any space and time consuming less time and cost. Then, by utilizing TOPSIS method, the performance of each line is calculated. The final result is presented using geo-visualization technique and GooglemapAPI. In this paper five bus lines in Tehran Municipality Region 4, are examined. Results of performance evaluation showed that Shahrak – e -Pars– Resalat Square has the highest performance rate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده تیموریان |
دانشکده مهندسی نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
علی اصغر آل شیخ | ali asghar
دانشکده مهندسی نقشه برداری و عضو قطب علمی فنآوری اطلاعات مکانی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
عباس علیمحمدی سراب | alimohammadi sarab
دانشکده مهندسی نقشه برداری و عضو قطب علمی فنآوری اطلاعات مکانی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
ابوالقاسم صادقی نیارکی | sadeghi niaraki
دانشکده مهندسی نقشه برداری و عضو قطب علمی فنآوری اطلاعات مکان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_9834_0ced08160c9ef2a4f189628dff783c90.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223416.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات