این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۷۱-۲۸۷
عنوان فارسی
امکانسنجی و اجرای طرح خیابان کامل در ایران برای دستیابی به توسعه پایدار محله محور (نمونه موردی: خیابان ایران زمین، محله شهرک قدس، منطقه دو شهرداری تهران)
چکیده فارسی مقاله
گسترش افقی و عمودی شهرهای امروزی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که ماشینی شدن و وابستگی به وسیله نقلیه و به تبع آن گسترش شبکه های حمل و نقلی را به یک ضرورت، و نه یک انتخاب تبدیل کرده است. اما شهرها تنها در صورت رعایت تعادل در اختصاص زیرساختها و کاربری های مختلف، قادر به ادامه حیات و پایداری هستند. از جمله ایده های جدید در برنامه ریزی شهری و حمل ونقل شهری طرح خیابان کامل1 است. در این مقاله ضمن معرفی مفهوم "خیابان کامل"، با مطالعه موردی محله شهرک قدس، امکانسنجی اجرای طرح "خیابان کامل" و چگونگی اجرای آن در خیابان ایرانزمین بررسی میگردد. مقاله حاضر با هدف امکانسنجی و اجرای طرح "خیابان کامل" در ایران، از نوع تحقیقات کاربردی است که با کمک روش کمیو کیفی انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادههای کمیبا نرمافزار SPSS و تحلیل دادههای کیفی، با روش سنجش و تحلیل استراتژیک محیطی انجام شده است. در این مقاله 3 الگوی ممکن برای تبدیل خیابان ایران زمین به یک خیابان کامل طراحی و معرفی شدهاند. سپس به ارزیابی و تحلیل تطبیقی این الگوها پرداخته شده است و الگوهای پیشنهادی، در این مرحله با معیار اهداف طرح در جهت تحقق توسعه پایدار ارزیابی شدهاند و از آن میان هر یک امتیاز بیشتری کسب نمود به عنوان گزینه بهینه برگزیده شد. نتایج حاصل از تحلیلها و طرح پیشنهادی بیانگر قابلیت مناسب اجرای طرح "خیابان کامل" ایرانزمین برای دستیابی به توسعه پایدار و همچنین ارتقای کیفی زندگی و افزایش سرزندگی در محله شهرک قدس است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Feasibility and Implementation of Complete Street in Iran in order to Achieve Neighborhood-based Sustainable Development (Case Study: Iranzamin Street, Shahrak-e Qods Neighborhood, Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Cities are designed and built by human for human. Different components of a city, such as buildings and roads are all designed and built purposefully. Horizontal and vertical expansion of today’s cities is a necessity which has brought motorization and automobile dependence and consequently the expansion of roads became a requirement and not a choice. But cities can only be sustainable and viable if there is a balance in infrastructures and uses. Traditional and common thoughts based on demand can no longer be an appropriate answer to providing accessibility and human needs in the cities. That is why cities may be turned into parking lots and lose their efficiency and quality. One of the important impacts of automobile dependency is expose of cars on the city spaces. In other words, the city becomes a car-oriented city, where people are at the service of cars, not cars at the service of people. Modern ideas and plans are trying to make the city and transportation more and more human-oriented. One of these plans in the area of urban and transportation planning is called “Complete Street”. The complete street plan is a strategy which can simultaneously provide neighborhoods with safety, convenience and easy accessibility for pedestrians, bikers, drivers of public transport and the drivers. This paper is intended to first introduce the concept of complete street, and then to study the feasibility of implementing the plan in Iranzamain street, a street in Shahrak-e Qods in north east of Tehran. Research method in this project is both qualitative and quantitative. The analysis of the quantitative data is done by using SPSS software. Three different designs of turning the street into a complete street are introduced and the best design based on the scores of sustainable development is chosen. Findings show that Iranzamin Street has the appropriate capacity to become a “complete street” according to the sustainable development criteria.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی خاکساری |
دانشکده علوم اجتماعی، گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
الناز ناصری |
دانشکده علوم اجتماعی، گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمود صفارزاده |
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، و رییس پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_9837_5334a39edcdf1f944d4945f948138c54.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223419.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات