این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۲۵-۳۴۰

عنوان فارسی حل مسأله مسیریابی وسائط نقلیه ناهمگن چندقرارگاهی با پنجره زمانی توسط الگوریتم تکامل دیفرانسیلی چند هدفه: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله مسأله مسیریابی وسائط نقلیه چندقرارگاهی با در نظر گرفتن پنجره زمانی و وسائط نقلیه متفاوت1، یکی از انواع مسایل مسیریابی وسائط نقلیه2 است. وسائط نقلیه دارای ظرفیتهای متفاوتی هستند و به قرارگاه‏های متفاوتی تخصیص داده می‏شوند. بنابراین، این مسأله شامل طراحی یک مجموعه از مسیرهایی است که در آن وسائط نقلیه با ظرفیت‌های متفاوت از یک قرارگاه شروع به حرکت می‌کنند، به مجموعه‏ای از مشتریان که دارای تقاضای معینی هستند سرویس‌دهی کرده و در نهایت به همان قرارگاه باز می‌گردند. بیشتر مسایلی که در این زمینه مطرح شده‏اند، مربوط به مسایل تک هدفه با هدف کمینه کردن هزینه هستند، اما پیچیدگی‌های مسایل واقعی عموما کاربرد مسایل تک هدفه را به چالش می‌کشد. از این رو در این مقاله برای انطباق مسایل با دنیای واقعی، در ابتدا یک مدل چند هدفه ارائه می‌گردد که در آن علاوه بر کمینه کردن هزینه‏های کل، عدم توازن حجم کاری بر حسب مسافت طی شده توسط وسائط نقلیه، همچنین بار قابل حمل آنها نیز مد نظر قرار گرفته است و از آنجایی که این مسأله جزء مسائل NP-hard است، استفاده از الگوریتم‌های فراابتکاری الزامی‏است، به همین منظور برای حل مدل ارائه شده، روش فراابتکاری تکامل دیفرانسیلی چند هدفه3 پیشنهاد شد و برای نشان دادن کارآیی الگوریتم پیشنهادی، جوابهای به دست آمده در ابعاد کوچک با جوابهای به دست آمده از روش محدودیت اپسیلون4 مقایسه شد. نتایج به دست آمده، نشان می‌دهند که درصد خطای توابع هدف نسبت به روش دقیق در تمامی‏مسایل حل شده کمتر از 3.2% است که نشانگر کارآیی روش پیشنهادی است و در نهایت به بررسی این موضوع در یک شرکت پخش روغن نباتی پرداخته شده است که نتایج حاصل، نشان دهنده کاهش قابل توجه هزینه‏های آن شرکت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Solving a Multi-Depot Routing Problem with Time Windows and Heterogeneous Vehicles by Multi-objective Differential Evolution Algorithm: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله A Multi-depot Heterogeneous Vehicle Routing Problem with Time Windows (MDHVRPTW) is a variant of the Vehicle Routing Problem (VRP), in which the vehicles do not necessarily have the same capacity and they belong to different depots. Therefore, the MDHVRPTW involves designing a set of vehicle routes, each starting and ending at the depot, for a heterogeneous fleet of vehicles which services a set of customers with known demands. Most problems presented in this field are single-objective problems with the aim of minimizing the cost; however, the complexity of real problems usually doubts the use of single-objective problems. This paper considers not only the minimum travel cost, but also the distance travelled by the used vehicles and their loads. Since this problem is NP-hardness, the use of a meta-heuristic algorithm is obligatory. Therefore a meta-heuristic algorithm based on Multi-Objective Differential Evolution (MODE) is proposed. In addition, to show the efficiency of the proposed MODE, a number of test problems in small and large sizes are considered and then solved. The associated results are evaluated with the results obtained by the ε-constraint method and results showed that the gained function gap was less than 3.5% in all the solved problems. Furthermore, to run the proposed MODE, a real-case study in an oil distribution company is carried out. Finally, the obtained results are reported and discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شقایق مسعودی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)

حسن جوانشیر |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)

رضا توکلی مقدم | tavakkoli moghaddam
دانشکده مهندسی صنایع و گروه پژوهشی بهینه سازی مهندسی، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_9841_6cd6f55f2cf596b28561137614ce7e7e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223423.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات