این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۵۵-۳۶۹

عنوان فارسی طراحی بهینه عرشه پلهای بتنی پیش ‏تنیده جعبه‏ای بر اساس آیین‏ نامه بارگذاری پل ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، بهینه‏سازی عرشه پلهای بتنی پیش‏تنیده پس‏کشیده جعبه‏ای بر اساس آیین‏نامه بارگذاری پل ایران مورد بررسی قرار گرفته است. کاهش وزن عرشه پل علاوه بر این که باعث صرفه‏جویی در مصالح مصرفی و در نتیجه هزینه‏های روسازه و زیرسازه می‏شود، تأثیر بسزایی در کاهش نیروی زلزله وارد بر پل دارد. در این بهینه‏سازی، متغیرهای گوناگون از جمله ابعاد اجزای مختلف سطح مقطع عرشه، تعداد تاندونها، تعداد کابلهای هر تاندون، آرایش تاندونها، نسبت آرماتور کششی دال بالا و دال طره و میزان نیروی کشش جک در نظر گرفته شده است. قیود مشخصه بر روی این متغیرها بر اساس شرایط عملی ساخت و محدودیتهای آیین‏نامه‏ای است. قیود ضمنی برای طراحی نیز طبق ضوابط استاندارد AASHTO فرمول بندی می‏شود. به دلیل غیرخطی بودن بیشتر قیود، با یک مساله بهینه‏سازی غیرخطی روبرو هستیم که حداقل‏های موضعی مختلفی دارد؛ به همین دلیل نیاز به روشی است که قادر به شناسایی حداقل کلی تابع هدف باشد. در این مقاله از الگوریتم ژنتیک (GA) برای بهینه‏سازی استفاده شده است. این الگوریتم، توانایی قابل توجهی در حل مسائل بهینه‌سازی پیچیدهای دارد که روش‌های کلاسیک برای آنها یا قابل اعمال نبوده و یا در یافتن بهینه کلی قابل اطمینان نیستند. نتایج حاصل از این بهینه‏سازی نشان می‏دهد، با یک بار فرمول‏بندی مساله طراحی پل و با کمک الگوریتم ژنتیک می‏توان در مدت زمان کوتاهی به پاسخ بهینه دست پیدا کرد. الگوریتم ژنتیک به طور موفقیت آمیزی در این بهینه‏سازی بکار گرفته شد و طرح بهینه به طور دقیق محاسبه گردید. عرشه بهینه به دست آمده که دارای حداقل وزن ممکن بوده، تمام ضوابط آیین‏نامه‏ای تعریف شده و حداقل و حداکثرهای اجرایی موردنظر طراح را رعایت می‏کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهینه ‏سازی، پل پیش ‏تنیده، پل جعبه ‏ای، الگوریتم ژنتیک،

عنوان انگلیسی Cost Optimum Design of Prestressed Concrete Bridge Decks Based on Bridge Loading Iranian Code using Genetic Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله Among the concrete bridge deck sections, single-cell box girder is one of the most common sections. Single box arrangements are efficient for both longitudinal and transverse designs, and they produce an economic solution for most medium and long span bridges. Design of prestressed concrete bridges involves many variables which are related to each other. So it leads to a wide variety of acceptable designs. Since bridge designers conventionally use trial and error method along their experiences, optimality of the design depends significantly on designers' experiences. Thus these structures have significant potential of cost optimization. In this study, optimization of simply supported, post-tensioned prestressed concrete box girder bridges using Genetic Algorithm (GA) is presented. Genetic algorithm is an iterative procedure maintaining a population of structures that are candidate solutions to specific domain challenges. During each temporal increment (called a generation), the structures in the current population are rated for their effectiveness as domain solutions, and on the basis of these evaluations, a new population of candidate solutions is formed using specific genetic operators such as reproduction, crossover, and mutation. They efficiently exploit historical information to speculate on new search points with expected improved performance. Iran bridge loading code is considered for loading the bridge and AASHTO standard specifications for highway bridges are used for designing the bridge. Various variables considered are cross-sectional dimensions of the girder, number of tendons, number of strands per tendon, tendons arrangement, reinforcements of slabs and prestressing force. Constant design parameters are bridge width, span length and material properties. It is concluded that optimization using new algorithms like GA is an appropriate alternative for traditional bridge design process which will result in saving in time, cost and human effort.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Optimization, Concrete bridge, Box girder, Genetic algorithm

نویسندگان مقاله حسین نادرپور |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

علی خیرالدین |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

ماشاالله عرب نایینی | arab naeini
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_9843_c045ba17e70d17a6df0c98e84f3ebb09.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223425.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات