این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۷۰
عنوان فارسی
رهیافت زیست محیطی در پهنه بندی و توسعه حمل ونقل غیر موتوری به کمک GIS، مطالعه موردی: شهر اراک
چکیده فارسی مقاله
سالانه بودجه نسبتاً زیادی صرف تأمین نیازهای حمل و نقل موتوری در شهرها می شود. واردات بنزین، ساخت و ساز جاده ها، هزینه تعمیرات و نگهداری خودروها، از جمله این هزینه ها هستند. همچنین نقش بارز تردد خودروها در عوارض زیست محیطی از قبیل مصرف انرژی، ایجاد آلاینده های هوا و صوت بر این هزینه ها می افزاید. در این راستا، لزوم توجه به مدیریت زیست محیطی در حمل و نقل شهری افزایش می یابد. یکی از راهکارهای این نوع مدیریت استفاده هرچه بیشتر از مدهای غیرموتوری (پیاده روی و دوچرخه سواری) است. هدف تحقیق، طراحی وتوسعه یک مدل در محیط GIS با رویکرد معرفی مناطق قابل توسعه جهت توسعه حمل و نقل غیرموتوری است. شهر اراک به عنوان یک شهر در حال توسعه درایران به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحقیق طراحی یک روش محاسبه سطح دسترسی به مناطق تجاری، تفریحی و اداری برای مدهای حمل و نقل با اولویت های غیر موتوری حمل و نقل بوده است. ابزار GIS با توانایی ارزیابی گزینه های مختلف و نیز همپوشانی لایه ها، ابزاری کارآمد در این تحقیق تلقی می شود. نتایج بیانگر پتانسیل بالای منطق مطالعاتی جهت توسعه حمل و نقل غیرموتوری است. نقشه های مختلف بیانگر استفاده غیرضروری و در برخی موارد، ناکارآمد حمل و نقل موتوری در بخشهای متعددی از شبکه حمل و نقل است که عوارض زیست محیطی فراوانی را به همراه دارد. این تحقیق به روشنی در بر دارنده یک رهیافت علمی در حمل و نقل شهری است که ثابت می کند کاهش عوارض زیست محیطی حمل و نقل با تردد غیرموتوری در بسیاری از موارد، خللی در دسترسیها وارد نمی کند. این رویکرد می تواند در برنامه ریزی شهری در سطوح منطقه ای و کشوری مورد استفاده واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Environmental Approach for Zoning and Development of Non-motorized Transportation by GIS in Arak City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
For urban transportation development there are a lot of annual costs, such as fuel importation, roads development, car repairing. Also environmental transportation impacts like energy consumption, noise and air pollution, increase the mentioned costs. Along rapid urban development it has become a considerable concern in the urban environmental management. Therefore, urban transportation is an important area in the field of environment. Hence it is required to pay more attention to environmental management of urban transportation. One of the useful management methods is development of Non-motorized Urban Transportation (bicycling and walking). The overall objective of this study is to develop a GIS model to plan suitable locations for non-motorized urban transportation. Arak, a developing city in Iran has been chosen as a case study. Methodology of this study helps to select suitable sites for development of non-motorized urban transportation. GIS as a powerful tool is applied for layers overlaying and interpretation of several scenarios. The results as the accessibility map and analysis for 3 transportation options (motorized transportation, bicycling and walking), shows high suitability of the study area for development of non-motorized urban transportation. Regarding fuel consumption issue, there are a lot of non-suitable location of main destinations in urban transportation network. This research has successfully managed development of a scientific approach for current and future development. It can be employed in transportation planning and suitability assessment at the local and national structure plan levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_7632_28618e2ce4e5c19e528c4bdc9a3f42e0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223435.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات