این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۴۹-۴۷۰
عنوان فارسی
مسأله مسیریابی وسائط نقلیه دورهای با پنجره زمانی در حالت رقابتی با روش شبیهسازی تبرید بهبودیافته
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، حالت جدیدی از ترکیب مسأله مسریابی دورهای با در نظر گرفتن پنجره زمانی در حالت رقابتی مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به دنیای واقعی، همیشه، چندین توزیع کننده به منظور خدمتدهی به مشتریان وجود دارد. بر این اساس همیشه رقابت بین رقبا و تمایل به دسترسی سریع تر به مشتریان با ارزش بالا برای کسب نقدینگی بیشتر علاوه بر یافتن مسیرهای کوتاه وجود دارد. به همین جهت، هدف این مقاله ارایه مدلی است که با کوتاه ترین مسیر و کمترین هزینه، در زودترین زمان ممکن و زودتر از رقبا به مشتریان سرویسدهی کند تا حداکثر سود را کسب کنند. به دلیل کاربرد فراوان این مدل در توزیع دوره ای محصولات، مسأله مسیریابی وسائط نقلیه دورهای در حالت رقابتی در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه مسأله مورد نظر حالتی از مسیریابی وسائط نقلیه است، این مسأله جزء مسایل NP-Hard قرار میگیرد. از همین رو در این مقاله، از روش شبیهسازی تبرید (SA) و روش شبیهسازی تبرید بهبود یافته(ISA) جهت حل مدل پیشنهادی استفاده می شود. از این رو تعدادی مسأله در ابعاد متنوع تولید شده و سپس برای نشان دادن کارآیی الگوریتمهای ارایه شده پاسخهای به دست آمده با الگوریتم دقیق شاخه و کران مقایسه می شود و پاسخهای به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج نشان دهنده آن است که درصد خطای روش SA و ISA در ابعاد کوچک به طور میانگین به ترتیب ا درصد و صفر درصد است که کارآیی الگوریتمهای پیشنهادی را نشان میدهد. علاوه بر این، زمان حل مسایل در روشهای فرا ابتکاری نشان دهنده خطی بودن افزایش زمان رسیدن به پاسخ با افزایش ابعاد مسأله است، ولی مدت زمان رسیدن به پاسخ توسط روش دقیق با افزایش ابعاد مسأله به صورت نمایی افزایش مییابد. در ابعاد بزرگ به طور میانگین از نظر زمانی الگوریتم ISA تقریبا 20 درصد کند تر از روش SA عمل میکند، اما کیفیت پاسخهای الگوریتم به طور میانگین ISA 3 درصد بهتر از الگوریتم SA است. همچنین حداکثر میزان بهبود روش ISA نسبت به SA نیز 7 درصد بوده است. این امر نشان میدهد که بهبود ایجاد شده در الگوریتم SA تاثیر مناسبی در بهبود پاسخها داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Periodic Vehicle Routing Problem with Time Windows in a Competitive Environment by an Improved Simulated Annealing Method
چکیده انگلیسی مقاله
This paper considers a periodic vehicle routing problem (PVRP) with time windows in a competitive environment. In a real-world environment, there are several competitive distributers exist between them in order to access to customers earlier than other distributers to gain more market share in a minimum travelling cost. In this paper, a mathematical model for this situation is presented that minimizes the travel cost and maximizes the market share simultaneously. Due to the complexity of this problem, it is so difficult to optimally solve it in a reasonably computational time by exact methods. Thus, two meta-heuristic algorithms are proposed based on simulated annealing (SA) and improved simulated annealing (ISA). In addition, to show the efficiency of the proposed algorithms, a number of test problems are solved and the obtained results are evaluated with the result obtained by the Lingo software. Finally, the associated results are analyzed and the conclusion is presented. Furthermore, with increasing in dimension of the problem the running time of the meta-heuristics increases linearly. However, the running time rises exponentially in the exact algorithm. In large-scale problems, SA performs 20% better than ISA but the quality of the solutions obtained by ISA is 3% better than the SA algorithm. Furthermore, the maximum improvement made by ISA in comparison to SA is 7%.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_6426_3c7ee40e32749d3c1866d1530dd78edc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223437.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات