این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۵۲۱-۵۳۲
عنوان فارسی
ساخت و پرداخت مدلهای لوجیت دوگانه تغییر مسیر رانندگان در سفرهای دانشگاهی، به تفکیک هدف سفر: مطالعۀ موردی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهم ترین مباحث در برنامهریزی حملونقل، بررسی رفتار سفر در سطح غیر همفزون است. بررسی رفتار انتخاب-تغییر مسیر رانندگان یکی از مباحث تحلیل رفتار سفر است که کاربردهای مهمی در تخصیص ترافیک، سیستمهای هدایت مسیر، طراحی سیستمهای اطلاعرسانی مسافر و شبکه دارد. در این مقاله، عوامل اصلی موثر بر تغییر مسیر رانندگان در سفرهای دانشگاهی در شهر تهران به تفکیک هدف سفر (کاری، تحصیلی) بررسی شده اند. دادههای مورد استفاده در این پژوهش، 528 پرسشنامۀ جمعآوری شده از اعضای هیئتعلمی، کارمندان و دانشجویان 9 دانشگاه-دانشکده در تهران است که از خودروی شخصی به منظور سفر به دانشگاه استفاده میکنند. به این منظور مدلهای لوجیت دوگانۀ تغییر مسیر رانندگان با هدف سفر تحصیلی (دانشجویان) و هدف سفر کاری (اعضای هیئتعلمی و کارمندان) پرداخت شدند. نتایج مدل پیشنهادی نشان میدهد که در مدل با هدف سفر تحصیلی، میزان تمایل به تغییر مسیر با افزایش سن افزایش یافته و سه متغیر NAR (تعداد مسیر جایگزین مسیر همیشگی)، NDH (تعداد ساعت رانندگی در روز) و NSI (تعداد تقاطعها چراغدار در مسیر)، نسبت به سایر متغیرهای بکاررفته در مدل، از نظر اهمیت آماری، معناداری بیشتری دارند. در مدل با هدف سفر کاری، مردان تمایل بیشتری به تغییر مسیر نسبت به بانوان دارند و در ضمن متغیر RS (ایمنی مسیر) با علامت منفی معنادار شده است و بیانگر این مطلب است که با افزایش ایمنی یعنی با کاهش امکان برخوردها و تصادفات، تمایل به تغییر مسیر کمتر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغییر مسیر، انتخاب مسیر، سفرهای دانشگاهی، مدل لوجیت،
عنوان انگلیسی
Binary Logit Modeling of University Commuters’ Route Switching Behavior Based on Trip Purpose: Case Study Tehran Area
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most significant issues in transportation planning is investigation of travel behavior in disaggregate or individual level. Analysis of university commuters’ route choice behavior is one of the subjects of travel behavior survey which is crucial in evaluation of existing transport infrastructures and assessment of future needs. In this paper, the main factors affecting route switching of university commuters are investigated in Tehran, the capital city of Iran based on trips purpose namely work trips and school trips. The designed questionnaire of route choice behavior was filled out by 528 commuters from 9 university-faculties in Tehran who used their own automobiles in order to travel from home to university. The commuters were asked whether they had switched their habitual route before or during their trips from home to university for the past three months ending up to the time of survey (June 2012). Binary logit model was calibrated for this route switching behavior. The results of school trips model illustrate that older students tend to switch their routes more than younger ones. Moreover, the variables NAR (number of alternative routes), NDH (number of driving hours per day) and NSI (number of signalized intersection) have more statistical significance in relation to other variables used in the school trips model. Also, the results of binary logit model for work trips show that men tend to switch their routes more than women. In addition, among faculty members and staff, the rate of route switching decreases with the increase of route safety in terms of number of traffic conflicts and accidents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_6431_ffabee193800d6d0cbc16161020da262.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223442.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات