این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۱۷-۳۲۸
عنوان فارسی
استفاده از دوگان گراف و تبدیل موجک در ارزیابی و برنامه ریزی سیستمهای حملونقل
چکیده فارسی مقاله
سیستمهای اطلاعات مکانی در زمینه مدیریت حملونقل قابلیتهای فراوانی را در اختیار کاربران خود قرار میدهند. در این زمینه قابلیتهای تجزیه و تحلیل شبکه در سیستمهای اطلاعات مکانی از جمله محاسبه کوتاهترین مسیر میتواند بسیار مفید واقع شود. برای انجام آنالیزهای شبکه از تئوری گراف استفاده میشود. دیدگاه رایج برای مدلسازی شبکههای حملونقل توسط گرافها به این صورت است که ایستگاهها به عنوان گره و مسیرهای بین ایستگاهها به عنوان یال مدل میشوند. در این مقالهدر روشی جدید به مدلسازی شبکههای حملونقل از منظر دوگان گراف پرداخته شده است. دوگانهای گراف برای سادهسازی و یا حل مسایل گراف اولیه ارائه شدهاند. طبق تعریف یکی از انواع دوگان گراف که در این مقاله به آن اشاره شده است هر خط در سیستم حملونقل توسط یک گره و ارتباطات بین خطوط توسط یالهای گراف مدلسازی میشوند. نمونه عملی پیاده شده در این زمینه، شبکه حمل و نقل متشکل از 5 خط اتوبوس را تنها با 5 گره و 5 یال مدلسازی کرد که میتواند بخصوص در ارزیابی سیستم حمل و نقل مفید واقع شود. در ادامه با استفاده از تبدیل موجک به ارزیابی مناسب بودن تعداد ناوگان اختصاص یافته به سیستمهای حملونقل در هر ساعت از شبانهروز پرداخته میشود. تبدیل موجک یکی از تبدیلات ریاضی است که اطلاعات بسیار مفیدی از یک سری اطلاعاتی استخراج میکند. تا کنون از تبدیل موجک در بسیاری پدیدههای متناوب استفاده شده است. اما در زمینه حرکت ناوگان حمل و نقل که پدیدهای متناوب است استفاده نشده است. برای نمونه در این مقاله ارزیابی تخصیص اتوبوسها به ناوگان حملونقل اتوبوس شهری با استفاده از تبدیل موجک بررسی شده است. نمونه عملی پیاده شده، رابطه مستقیم تعداد اتوبوس مورد نیاز با ترافیک مسیر را بخوبی نشان داد به نحوی که در ساعات پیک ترافیک مسیر، تعداد ناوگانی که باید به خط اختصاص یابد بیشتر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Using Dual Graph and Wavelet Transform for Evaluation and Planning Transportation systems
چکیده انگلیسی مقاله
Geographic Information Systems have many capabilities for transportation systems management. The network capabilities of GIS such as shortest path computations are very useful for transportation management. Graph theory is the base of network analysis in GIS. The current method for conversion of a transportation network to a graph is modeling the stations as nodes and the paths between stations as edges. In this paper we have proposed a new method for translation of a transportation network to a graph by dual graph concepts. Dual graphs are presented for simplifying and solving of the original graph problems. In dual aspect the transportation lines are modeled by nodes and their relations are modeled by edges. The implemented case study showed that a bus transportation network with 5 bus lines could be translated to a graph with 5 nodes and 5 edges that could be very useful in many cases, specially in evaluation of transportation system. In continuous, we have explained the wavelet transform and its applications in evaluating and planning of transportation systems. Wavelet is a mathematical transform that could extract much useful information from a signal. For instance in an innovative task, we used the wavelet transform for extracting the moment precise number of needed vehicles in every transportation lines. The implemented case study illustrates the direct relation between number of required vehicles and the rate of traffic in a bus line.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_6017_478ad95fd167d6f5e3249460d06777b2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223446.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات