این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۶۶

عنوان فارسی تحلیل دینامیکی پارامترهای موثر در مطلوبیت کریدورهای ترانزیت ریلی بار؛ مطالعه موردی محور سرخس – بندر عباس
چکیده فارسی مقاله در سالهای اخیر ترانزیت ریلی در ایران با سرعت اندکی رشد کرده است. در حال حاضر بیش از 90 درصد ترانزیت عبوری از خاک ایران به وسیله حمل و نقل جاده‌ای صورت میگیرد و این وضعیت با سیاست‌های کلان کشور در حوزه حمل و نقل و به ویژه با قانون مدیریت مصرف سوخت مصوب 18/9/1386 که در آن سهم حمل و نقل ریلی بار ، حد اقل 30% تعیین شده است، تناسب ندارد. سهم اندک ترانزیت ریلی از خاک ج.ا.ایران، عمدتا به دلیل مطلوبیت ضعیف کریدورهای ریلی در مقایسه با کریدورهای جاده ای است. در این تحقیق مهم ترین پارامترهای تأثیرگذار بر مطلوبیت ترانزیت ریلی بار با استفاده از دیدگاه پویایی سیستم مورد بررسی قرار گرفته است و بر همین اساس تابع مطلوبیت کریدورهای ترانزیت ریلی ارائه شده است. در ادامه با استفاده از اطلاعات محور ترانزیت ریلی سرخس – بندر عباس، وضعیت ترانزیتی محور مورد نظر تا سال 1404 شبیه سازی شده است. در پایان، سناریوهایی برای افزایش مطلوبیت مسیر مورد نظر، پیشنهاد شده است. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش سرعت، کاهش زمان توقف قطارهای ترانزیتی و کاهش حق دسترسی به شبکه ریلی، مطلوبیت مسیر و متناسب با آن میزان تقاضای ترانزیت ریلی به صورت قابل توجهی افزایش می یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترانزیت ریلی، مطلوبیت، پویایی‌های سیستم، سرخس– بندر عباس،

عنوان انگلیسی Dynamic Analysis of Parameters Affecting the Utility of Rail Transit Corridor, Case Study: Sarakhs - Bandar Abbas Corridor
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, transit has been growing at a low rate in Iran; now more than 90 percent of freight transit through Iran territory is transported by road transportation; that is not in line with national transportation policies especially with the national law of fuel management in witch share of rail transportation must be at least 30% of the transit market. This small portion of rail transit is mainly because of low utility of railway corridors. In this study, the parameters affecting the utility of railway transit corridors are investigated, using a system dynamic approach and a utility function for railway transit corridors are presented. Then, using actual data of Sarakhs - Bandar Abbas rail transit route; transit demand in this corridor is simulated up to 2025. Finally, some scenarios are proposed to increasing the utility of the route. The results shows that increase in speed, reducing the train stoppages time and reducing the railway access charge, can significantly increase the route utility and consequently the demand for the route.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_5653_acfe19617e0e348bc1252c8ebfce2d73.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223453.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات