این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۲۰۰

عنوان فارسی ایجاد سیستم پشتیبانی از تصمیم فازی در مدیریت و برنامه‌ریزی اقدامات ایمن‌سازی راه
چکیده فارسی مقاله هدف از ارایه این تحقیق ایجاد یک سیستم پشتیبانی از تصمیم فازی (FDSS) است که در آن از اطلاعات گذشته سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف در زمینه اقدامات انجام شده در هر یک از استانهای کشور، در جهت کاهش سوانح و تلفات ترافیکی، استفاده می‌شود. در این تحقیق از مفهوم ناکارآیی استفاده شده که عبارت است از نسبت نرخ تلفات جاده‌ای به مجموع وزندار نرخ اقدامات ایمن‌سازی، و به نحوی میزان عدم ایمنی یا ریسک فوت نسبت به اقدامات ایمنی. تعیین ناکارآیی ‌ نسبی بین استانهای مختلف با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده براساس تصمیم‌گیری در محیط فازی انجام می‌شود. پس از محاسبه میزان ناکارآیی در هر استان، فرآیند الگوگذاری به منظور شناسایی استان‌های موفق و الگوبرداری سایر استان‌ها از آنها انجام شده و اهداف ایمن‌سازی برای هر یک از این واحدها تعیین می‌شود. در پایان، بر اساس مجموع تجربیات به دست آمده برای 30 استان ایران در دو سال 1387 و 1388 پایگاه دانش قابل استفاده در یک سیستم خبره با استفاده از استدلال فازی تشکیل شده و می‌تواند به عنوان سیستم پشتیبانی از تصمیم فازی در مدیریت و برنامه‌ریزی اقدامات ایمن‌سازی راه مورد استفاده قرار ‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing the Fuzzy Decision Support System in Road Safety Management
چکیده انگلیسی مقاله The study aims at developing a system (DSS) to help policy makers find out the most efficient road safety measures throughout the provinces in Iran. The system serves the purpose to support future road safety decisions based on information on the efficiency of different types of measures taken previously. More specifically, this efficiency, expressed as an index, is calculated based on historical information from previously implemented measures across different regions in Iran. The identified indicators are all linked to road safety measures contributing to the achievement of sustainable road safety. Considering the number of fatalities as the road safety outcome, an efficiency analysis can be carried out for each region to evaluate the efficiency of the measures taken in the past. To do so, inefficiency measure is calculated, defined by the proportion of fatality rates in relation to the combined measure of road safety performance indicators which should be minimized. The relative inefficiency for each region is modeled by the Data Envelopment Analysis (DEA) technique. The inefficiency rate for each DMU must be minimized by either decreased fatality indices and/or increased safety measures to an optimal extent. Using a dual model of the main DEA model for each DMU, a target setting task can be conducted by identifying the benchmarks as the best-performing entities. In a next step, a fuzzy decision making system is constructed to convert the information obtained from the DEA analysis into a rule-based system that can be used by policy makers to evaluate the expected outcomes of certain alternative investment strategies in road safety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_5655_ec120cf2437a35e82a08c7abf4bee54a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223455.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات