این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۱۶

عنوان فارسی تعیین عوارض بهینه مالکیت و عوارض استفاده از خودرو با رویکرد کمینه کردن هزینه‌های بیرونی: مطالعه موردی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله رشد بی‌رویه وسایل نقلیه در چند سال اخیر باعث افزایش هزینه‌های بیرونی حمل و نقل در معابر شهری شده است. تعیین ساختار بهینه عوارض خودرو یکی از راه‌های افزایش رفاه اجتماعی و کنترل هزینه‌های بیرونی حمل و نقل است. هدف این تحقیق، تعیین بهینه عوارض مالکیت و عوارض استفاده از خودرو به نحوی است که هزینه‌های بیرونی خودروها در معابر شهری کمینه شود. هزینه بیرونی درنظر گرفته شده در این تحقیق، آلودگی هوا شامل آلاینده‌های مختلف بوده و توابع مورد استفاده در مدل بهینه‌سازی تابع انتخاب گسسته لوجیت و تابع برآورد مسافت طی شده خودرو است. داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مراجعه به منابع کتابخآنهای و سازمآنهای مختلف حاصل شده است. براساس نتایج به دست آمده، عوارض مالکیت و استفاده از خودرو گروه‌های مختلف خودرو براساس حجم موتور، سن خودرو و توع سوخت تعیین شده است. به عنوان مثال، متوسط عوارض مالکیت خودرو خودروهای با حجم کمتر از 1400 سی‌سی با سوخت بنزینی و سن کمتر از پنج سال 66000 تومان است، در حالی که متوسط عوارض اخذ شده برای این گروه از خودروها در حال حاضر 200000 هزار ریال است. همچنین مشخص شد تغییر عوارض مالکیت خودرو بر روی میزان آلایندگی چندان اثرگذار نیست، در حالی که تغییر هزینه متغیر خودرو، میزان آلایندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Optimal Evaluation of Car Ownership Tax and Car Use Tax with an Approach for Minimization of Externalities: Case Study for Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Large increase of vehicles in recent years has led to increase in externalities of transportation in urban streets. Determining of optimal structure of car tax is one of the ways to increase social welfare and to control externalities of transportation. The purpose of this paper is determining optimal car ownership and car use tax in order to minimize car externalities in urban streets. The externality considered in this paper is air pollution including different emissions. Functions used in optimization model are logit discrete choice function and demand function for kilometers. Required data obtained from library sources and various organs like “Tehran Vehicle Technical Inspection Bureau” and “Air Quality Control Company” in Iran. According to obtained results, car ownership and car use tax have been evaluated Based on engine size, vehicle age and fuel. For instance, the average car ownership tax of vehicles with engine size less than 1400 cc and age of less than five years is 6600 Tomans whereas average obtained tax for this group is currently 2000 Tomans. The results show that at first, gasoline cars should pay more car ownership tax and variable cost than hybrid cars with similar age. Secondly, cars with higher age should pay more tax than cars with less age with similar fuel. Also it was found that changing in car ownership tax has low effect on amount of emissions while changing in variable cost influence amount of emissions seriously.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_5656_d521378372c1852798ba707b33b566ec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223456.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات