این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۴

عنوان فارسی بررسی تأثیرات دما و فیلر آهک هیدراته در مقاومت شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی
چکیده فارسی مقاله شیارشدگی1 از جمله خرابیهای عمده‌ای است که در روسازیهای آسفالتی رخ می‌دهد. این خرابی با افزایش تردد وسایل نقلیه سنگین به ویژه در نواحی گرمسیر، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. یکی از روشهای اساسی برای افزایش پایداری مخلوط آسفالتی در مقابل شیارشدگی، بکارگیری افزودنیهایی مانند آهک هیدراته2 به عنوان بخشی از فیلر مخلوط است. در این پژوهش آزمایشگاهی، مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی گرم3(HMA) حاوی درصدهای مختلف آهک هیدراته (1، 5/1 و 2 درصد وزن خشک سنگدانه‌ها) در دو دمای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و با مخلوط آسفالتی شاهد (حاوی فیلر مصالح اصلی و بدون افزودنی) در همان شرایط مقایسه شده است. برای ارزیابی پتانسیل شیارشدگی مخلوطها از دو پارامتر نسبت مارشال4 ومیزان اثر چرخ5 استفاده شد. در روش تعیین میزان اثر چرخ دالهای بتن آسفالتی در ابعاد 50×305×305 میلی‌متر و با درصد قیر بهینه آماده و به منظور تعیین پارامترهای مورد نظر، آزمایشها در شرایط 1200 سیکل رفت و برگشت انجام شدند. به منظور بررسی اثر دما، آزمایش نسبت مارشال در دو دمای 45 و 60 درجه‌ سانتی‌گراد و آزمایش میزان اثر چرخ در دو دمای 40 و 60 درجه‌ سانتی‌گراد انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که افزودن آهک هیدراته به مخلوط آسفالتی گرم، باعث افزایش پارامتر نسبت مارشال در دو دمای 45 و 60 درجه‌ سانتی‌گراد و کاهش پارامترهای عمق و نرخ شیارشدگی در دماهای 40 و 60 درجه‌ سانتی‌گراد شد. همگی این موارد نشانگر بهبود مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی گرم، در اثر افزودن آهک هیدراته در دماهای مختلف هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of the Effects of Temperature and Hydrated Lime on Rutting Resistance of Bituminous Mixes
چکیده انگلیسی مقاله Rutting is one of the main distresses that occurs mostly in trafficked roads located in high climatic areas. The application of active fillers, such as hydrated lime, has been proved to increase durability and rutting resistance of asphalt mixes. Rutting resistance of a hot mix asphalt containing different percentages of hydrated lime (1, 1.5 and 2%) and control hot mix asphalt (0% hydrated lime) has been investigated in this research. Marshall Quotient and Wheel Tracking parameters of these mixes were determined. Asphalt mix slabs at optimum binder contents were prepared at dimensions of 305×305×50 mm. The wheel track testing conditions of the samples consisted of the application of 1200 cycles of loading, which were applied at temperatures of 40 and 60º. Marshall Quotient tests which were applied at two temperatures of 45 and 60º. The results indicated that the addition of hydrated lime in mixes resulted in increased Marshall Quotient at two temperatures of 45 and 60º and reduced rate and rut depths at temperatures of 40 and 60º. The laboratory results of this research indicated that the addition of hydrated lime in mixes reduced rutting susceptibility of hot mix asphalt.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_5621_04b557cbe722aeef5b258182f56e38e0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223466.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات