این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۴

عنوان فارسی تحلیل سطوح مختلف انتقال‌پذیری مدلهای انتخاب وسیله (نمونه موردی: سفرهای با هدف خرید)
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی حمل و نقل، تأکید بیشتری بر حمایت از روش‌هایی داشته که هزینه مطالعات مربوطه را به حداقل برساند. برخی پژوهشگران استفاده از مدل پرداخت شده در یک شهر را برای بررسی رفتار سفر در شهر دیگر به عنوان یک راهکار، با صرفه‌جویی در زمان و هزینه مطالعات حمل و نقلی مطرح کردند. گرچه نمی‌توان انتظار داشت مدل مبدأ به طور کامل مشاهدات شهر مقصد را بازسازی کند، ولی بررسی این فرآیند نیز می‌تواند اطلاعات نسبتاً مفیدی را در اختیار قرار دهد. این مقاله به معرفی انواع و سطوح مختلف انتقال‌پذیری و نیز ارایه معیارهای گوناگون انتقال‌پذیری مدل انتخاب وسیله می‌پردازد. برای آشنایی با چالش‌های پژوهشی مربوطه، یک مطالعه موردی با هدف سفر خرید در مقیاس واقعی (انتقال مدل انتخاب وسیله تهران به قزوین) در چهار سطح انتقال‌پذیری مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سفرهای با هدف خرید در ساعت اوج صبح با ساختار مدل لوجیت چندجمله‌ای و سه شیوه سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس برای انجام سفر در نظر گرفته شده است. جهت ایجاد زمینه مناسب برای مقایسه نتایج، مدل انتخاب وسیله قزوین با ساختار مشابه مدل تهران پرداخت شد. مدل در سطوح اول، دوم و سوم (به غیر از متغیر محدوده طرح ترافیک) انتقال‌پذیر ولی در سطح چهارم (دقیق‌‌ترین سطح) انتقال‌نا‌پذیر تشخیص داده شد. آماری آزمون انتقال در این سطح، عدم برابری ضرایب متغیرهای دو مدل را نشان می‌دهد. نتایج مبتنی بر شاخص انتقال، استفاده از مدل تهران برای قزوین را نامناسب و تا حدودی گمراه‌کننده می‌داند، به شکلی که حتی برازش کمتری نسبت به مدل سهم بازار داشته است. همچنین بررسی معیارهای خطای نسبی، حاکی از اختلاف میان سهم‌های مشاهده شده و پیش‌بینی شده توسط مدل انتقال یافته است. دلایل مختلفی همچون متفاوت بودن شرایط اقتصادی، اجتماعی و ترافیکی و نیز متأثر بودن سفرهای خرید از شرایط جغرافیایی و عادات فرهنگی می‌تواند باعث این امر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتقال‌پذیری، مدل‌های انتخاب وسیله، مکانی، هدف سفر خرید،

عنوان انگلیسی Transferability Levels Analysis of Mode Choice Models (Case Study: Shopping Trips)
چکیده انگلیسی مقاله Recently, transportation planning has emphasized on methods that minimize costs of studies. Some researchers have introduced application of a model calibrated based on the data of city A, to a different city B. Although, one cannot expect perfect applicant of observations in the new city B, model transferability analysis can provide useful see sight. This paper introduces different forms and levels of transferability and also measures of transferability of mode choice models. A shopping trip in real scale at four levels of transferability is studied (transferring Tehran mode choice model to Qazvin). Morning peak shopping trips with three modes; private car, taxi and bus are studied, employing multinomial logit model. In order to set the ground for meaningful comparison of results, Tehran model structure was calibrated using Qazvin data. The model was discerned transferable at first, second and third level (except the variable of Central Business District) but not in fourth level. Transferability test statistics show inequality of variable coefficients for the two models at this level. Transfer Index analysis results the inappropriate of Tehran model applied for Qazvin due to lower goodness of fit measures. Moreover, relative error measures indicate relatively large difference between observed and predicted shares of different modes. Different social, economic and traffic condition and the effect of geographic terms and cultural manners on shopping trips would be part of reasons.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Transferability, Mode Choice Models, Spatial, Shopping Trips

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_5622_b2104b57aef8aa5ba1204adb8043ef40.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223467.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات