این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۱۶
عنوان فارسی
تخصیص لکوموتیو و زمانبندی قطارهای باری در راه آهن ایران
چکیده فارسی مقاله
مسأله تخصیص لکوموتیو و زمانبندی حرکت قطارهای باری، از جمله مهمترین مسائل برنامهریزی در راهآهن است که به دلیل هزینه زیاد ناشی از جابجاییهای غیرضروری لکوموتیو و هزینههای ناشی از تأخیر قطارهای باری، حل آن ها بهطور همزمان و ترکیبی میتواند بر کاهش هزینه خدمات حمل و نقل ریلی در راه آهن ایران، تأثیر بسزایی داشته باشد. مسأله تخصیص لکوموتیو شامل تخصیص لکوموتیوها به رامهای باری است، بهگونهای که ضمن حمل کلیه رامهای باری، کمترین جابجایی غیرفعال لکوموتیو و کمترین زمان انتظار رامهای باری را ممکن سازد. در راه آهن ایران، قطارهای مسافری طبق برنامه زمانی مشخص در شبکه حرکت میکنند. برنامهریزی زمان حرکت قطارهای باری شامل تعیین توالی و زمان حرکت قطارهای باری، در فواصل زمانی بین قطارهای مسافری است، بهگونهای که تداخلی با قطارهای مسافری نداشته باشند و کمترین تأخیر زمانی ممکن در رسیدن این قطارها به مقصد ایجاد شود. در این مقاله مسئله تخصیص لکوموتیو و زمانبندی حرکت قطارهای باری برای راه آهن ایران ، در دو فاز، پیاده سازی شده است. ابتدا لوکوموتیو مورد نیاز برای حمل رامهای باری به آنها تخصیص داده می شود و سپس برنامه زمانبندی حرکت قطارهای باری تشکیل شده، تعیین میگردد. در فاز اول، تخصیص لوکوموتیو به رامهای موجود با استفاده از الگوریتم ژنتیک صورت میگیرد. در فاز دوم، بهترین برنامه تخصیص لوکوموتیو که در فاز یک به دست آمده، در نظر گرفته شده و یک حد پایین برای زمان رسیدن قطارهای باری به مقصدشان محاسبه میشود. سپس مجدداً با استفاده از یک الگوریتم ژنتیک دیگر، زمانبندی قطارهای باری انجام میشود. برای ارزیابی روشهای بکار گرفته شده، یک مسئله ساده به صورت تفصیلی و 30 مسئله با ابعاد مختلف براساس شرایط شبکه راه آهن ایران حل و جوابهای آنها ارایه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Locomotive Assignment and Freight Train Scheduling in Iranian Railways
چکیده انگلیسی مقاله
Providing a cost-effective solution to the two-fold problems of assigning locomotives to trains and train scheduling is of high importance for most railway companies. Due to high cost of deadheading locomotives and tardiness of trains, solving these two problems simultaneously has a significant impact on decreasing transport expenses in Iranian railways. The locomotive assignment problem is to assign locomotives to a set of freight rakes in order to provide the hauling of all freight rakes while maintaining minimum possible movements of deadheading locomotives and minimum coupling delay of freight rakes. In Iranian railways, passenger trains run across the network according to a fixed schedule. Scheduling freight trains is to determine the departure time, arrival time and the movement sequence of freight trains during the intervals between passenger trains in the way that they do not interfere with passenger trains’ schedule and at the same time minimum delay of freight trains occurs. In this paper the problems of locomotive assignment and train timetabling have been solved in two phases. In the first phase, locomotives are assigned to freight rakes using a genetic algorithm. In the second phase, the best locomotive assignment solution which is the output of the first phase is selected and a lower bound for arrival time of freight trains on their destination is calculated. Then freight trains are scheduled using another genetic algorithm. Using the applied method, the results of 30 test problems of simultaneous locomotive assignment and freight-train scheduling are presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Locomotive assignment, Train Scheduling, freight trains
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_5623_abc26034ccb53aff6348475e13b76b2d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223468.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات