این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۴۹-۲۵۹
عنوان فارسی
تعیین چقرمگی شکست فولاد ریل UIC۶۰ با استفاده از آزمایش ضربه شارپی در دماهای مختلف
چکیده فارسی مقاله
صنعت حمل ونقل ریلی، امروزه به عنوان ایمن ترین سامانه حمل ونقل بار و مسافر در دنیا شناخته شده است. واماندگی ریل که یکی از اجزای اصلی و کلیدی این صنعت به شمار می آید، می تواند باعث بروز سوانح شده و ایمنی حاصله را تهدید نماید. در این مطالعه، از علم مکانیک شکست برای به دست آوردن چقرمگی شکست ریل گرید 900A با پروفیل UIC60 در دماهای مختلف، با آزمایش ضربه شارپی استفاده شده و طول ترک بحرانی برای برخی از ترکهای عرضی در تاج ریل محاسبه شده است. برای این منظور، آزمایش ضربه شارپی بر روی 55 نمونه استخراج شده از ریل در بازه دمایی 40- تا 60 درجه سانتیگراد انجام و انرژی شکست اندازه گیری شده است. سپس با استفاده از روابط تجربی بین چقرمگی شکست و انرژی شکست نمونه ها، چقرمگی شکست در دماهای مختلف مورد محاسبه قرار گرفته است. در نهایت، با مساوی قرار دادن ضریب شدت تنش با چقرمگی شکست، KIc ، طول ترک بحرانی به دست آمده است. طول ترک بحرانی در کنار آزمایشهای غیرمخرب از الزامات فرایند بازرسی ریلها برای جلوگیری از خطرات شکست ریل و نیز بهره برداری حداکثری از عمر مفید ریل به شمار می آید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ریل، آزمایش ضربه شارپی، چقرمگی شکست، طول ترک بحرانی،
عنوان انگلیسی
Determination of Fracture Toughness of Rail UIC60 Steel using Charpy Impact Test in Different Temperatures
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, railway has been identified as the safest and most proper transportation system. Failure of rails, as one of the most importance element of railway systems, can cause accidents and affect its safety. In this study, 55 steel samples extracted of UIC60 rail have been tested by Charpy impact test equipment in different temperatures ranged between -40 and 60°C. Then, fracture toughness of rail in different temperatures has been calculated by using known experimental relation between fracture toughness and measured fracture energy. Finally, the rail critical crack length has been determined by replacing calculated fracture toughness in formula of stress intensity factor. In order to restrict rail fracture and increase service life of the rail, critical crack length, in addition to none destructive tests are for the maintenance process of rails.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_1585_6e1439d191d01fdf5d21341d3ac48f74.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-223538.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات