این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۱۲، صفحات ۲۱-۳۰
عنوان فارسی
طراحی سریع و بهینه پرنده داکتفن عمودپرواز دمنشین با استفاده از شبکه عصبی و الگوریتم ازدحام ذرات
چکیده فارسی مقاله
با توجه به عملکرد بهینه و کاربردهای نوین داکتفنها بهویژه در مأموریتهای پهپادی، هدف این مقاله ارائه روشی بهینه و سریع برای طراحی این پرندهها بر اساس ابزارهای نوین ریاضی و تحلیلی است که در سالهای اخیر موجب بهبود و تسریع بسیاری از فرایندهای زمانبر مهندسی شده است. در این روش طراحی جدید که تمرکز آن بر افزایش سرعت طراحی است، ابتدا با استفاده از روش تئوری مومنتوم، طراحی اولیهای انجام میگیرد و اولین تقریب برای ابعاد مقاطع مختلف داکتفن مانند قطر دهانه ورودی و خروجی، توان و نیروی رانش مشخص میشود. سپس با استفاده از اتصال نرمافزار MATLAB و یک نرمافزار طراحی داکتفن با عنوان کد طراحی داکتفن (DFDC)، با استفاده از ایرفویلهای مختلف، چندین طرح بهینه برای داکتفن، با استفاده از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات و بهینهسازی مستقیم استخراج میشود. دامنه جستجوی فضای بهینهسازی در این الگوریتم، از طراحی اولیه با روش تئوری مومنتوم و خروجیهای متعدد مشاهده شده از نرمافزار DFDC به دست میآید. در گام آخر یک شبکه عصبی پرسپترون چندلایه به وسیله الگوریتم پس انتشار خطا بر طبق اطلاعات بهدستآمده از بهینهسازیها آموزش میبیند. این شبکه عصبی با استفاده از چندین نمونه ایرفویل مختلف آموزش داده و سپس صحت سنجی میشود. بر اساس دقت مورد نیاز تعداد نمونه کافی برای آموزش نیز استخراج میگردد. شبکه به دست آمده برای طراحی سریع و بهینه یک پرنده جدید قابل استفاده خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طراحی بهینه، داکتفن، ازدحام ذرات، شبکه عصبی، پس انتشار خطا،
عنوان انگلیسی
Rapid and optimal design of a tail-sitter VTOL ducted fan using a neural network and PSO algorithm
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the optimal performance and new applications of the ducted fans, especially in UAV missions, this paper aims to provide an optimal and rapid method for designing the UAVs based on new mathematical and analytical tools which improved and accelerated many of the long engineered processes. In this design method, an initial design is carried out based on the momentum theory and the first size approximation of different sections of the duct fan, such as the inlet and outlet diameter, the power and the duct thrust, is determined. Then by connecting the MATLAB and a ducted fan design software called the ducted fan design code (DFDC), several optimal design schemes for the duct are extracted by the particle swarm optimization algorithm. The parameters search domain in the algorithm is obtained from the initial design with the Momentum theory method and the various results of DFDC software, in the case. Finally, in order to obtain the final duct design, according to the optimized information, a multilayer perceptron neural network using an error-back propagation algorithm is trained. In the redesign loops, without a time-consuming optimization, the trained neural model can extract the duct parameters very quickly, based on the constraints of structure, control design, and missions targets.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نوابی |
دانشگاه شهید بهشتی
شهرام حسینی |
دانشگاه شهید بهشتی
هادی شانه ای |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3656_8713330f3fb9f6ab82757021c0600b1a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2235893.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات