این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۱۱، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی بررسی عملکرد آیرودینامیکی توربین بادی محور عمودی به عنوان جایگزین رم-ایرهای متداول هواپیما
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش عملکرد آیرودینامیکی توربین بادی محور عمودی از نوع داریوس پره مستقیم به عنوان جایگزین رم-ایرهای متداول مورد استفاده در هواپیما بررسی شده است. فاصله‌ی کمتر این توربین‌ها از بدنه‌ی هواپیما باعث کاهش طول بازوی گشتاور نیروی پسا و حفظ تعادل هواپیما می‌شود. همچنین توربین‌های محور عمودی در نسبت سرعت نوک پره‌ی پایین‌تر نسبت به نوع محور افقی توان بیشینه‌ی خود را تولید می‌کنند؛ این مورد نیز باعث کاهش احتمال ایجاد پدیده شوک در رم-ایرها می‌شود. برای ارزیابی عملکرد توربین پیشنهادی، از اطلاعات موجود درباره‌ی رم-ایر ایرباس a320 استفاده شده و ابعاد توربین پیشنهادی مشابه ابعاد این رم-ایر انتخاب شده است. توان متوسط تولیدی و نیروی پسای متوسط برای توربین پیشنهادی به کمک شبیه‌سازی سه بعدی محاسبه شده و مقادیر آن با رم-ایر a320 مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد توربین پیشنهادی به همراه جایگذاری صفحات دیسک نازک و کوچک در دو انتهای پره، توان متوسط نزدیک به رم-ایر a320 و 19/3 درصد نیروی پسای کمتری نسبت به آن تولید می‌کند. همچنین عملکرد توربین پیشنهادی هنگامی که از زاویه سمت 30- تا 30+ درجه در داخل بدنه‌ی هواپیما قرار گیرد نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ این مورد گرچه منجر به افت توان در اثر جدایش لبه‌ی انحنا شد اما باعث کاهش محسوس بیرون‌زدگی توربین از بدنه‌ی هواپیما گردید. در مجموع عملکرد توربین پیشنهادی نشان دهنده‌ی پتانسیل قابل توجه آن به عنوان جایگزین رم-ایرهای متداول است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Aerodynamic Performance Investigation of a VAWT Instead of Conventional Ram Air Turbines of Airplane
چکیده انگلیسی مقاله In present work, aerodynamic performance of a straight-blade Darrieus VAWT is examined in order to use instead of conventional ram air turbines of airplane. These turbines can operate closer to airplane fuselage and it leads them to have shorter torque arm for its drag force; therefore it makes more stability for the whole airplane. In addition VAWTs generally generate their maximum output power in lower TSRs in comparison to HAWTs; this case also can reduce the possibility of shock waves phenomena on the turbine blades. In order to evaluate performance of proposed turbine, the ram air turbine of Airbus a320 is selected and also its dimensions is chosen for proposed turbine. Average of output power and drag force of proposed turbine are computed using 3D simulation and their values are compared with the values of ram air turbine of a320. Results show that proposed turbine which has small and thin endplates, produces almost equal average of output power along with 19.3% less drag force in comparison to ram air turbine of a320. In addition performance of proposed turbine also investigated while it locates in the airplane body between its azimuth angles of -30° to +30°. Although this configuration reduces clearly turbine's emergence; but it also reduces its output power due to separation in the curved edge. Overllay, performance of proposed turbine indicates its prominent potential to use instead of conventional ram air turbines.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالفضل عبدالهی فر |
دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران

سید محمد حسین کریمیان |
صنعتی امیرکبیر*مهندسی هوافضا


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_3331_4a2cde698f3974795ca5841b998b7703.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2235908.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات