این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۱۱، صفحات ۱۷۱-۱۸۰

عنوان فارسی بررسی عددی تاثیر مکان قرارگیری دمنده بر بیشینه دما و گسترش جریان دود در آتش سوزی داخل تونل ها
چکیده فارسی مقاله طراحی یک سیستم تهویه اضطراری کارآمد یکی از راهکارهای اصلی مقابله با پدیده خطرناک آتش سوزی در تونل است. یکی از مهمترین پارامترها در مبحث کنترل دود، سرعت بحرانی تهویه می باشد. در کار حاضر پارامتری به نام دبی حجمی بحرانی معرفی می شود که بیانگر حداقل دبی حجمی می باشد که از برگشت دود به بالادست آتش جلوگیری می کند. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار اف دی اس آتش سوزی داخل تونل شبیه سازی شده و بررسی تاثیر مکان قرارگیری دمنده بر بیشینه دما، گسترش جریان دود و دبی حجمی بحرانی در آتش سوزی داخل تونل ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که مکان قرارگیری دمنده تاثیر چشم گیری روی سرعت بحرانی و دبی حجمی بحرانی دارد. دبی حجمی بحرانی با قرارگرفتن سیستم دمنده در نیمه بالایی سطح مقطع نسبت به شرایطی که در کل مقطع تونل جریان یکنواخت ایجاد می کند، در نرخ های مختلف رهایش حرارت، حداقل 11 درصد کمتر است. همچنین به منظور بررسی دقیق تر، با ایجاد شرایط متنوع در سیستم دمنده، اثر ارتفاع منبع آتش نیز بر روی دبی حجمی بحرانی تحقیق شده است. نتایج نشان می دهد که افزایش ارتفاع منبع آتش تاثیر چندانی بر روی دبی حجمی بحرانی و سرعت بحرانی نخواهد داشت. در بررسی فاصله طولی سیستم دمنده از منبع آتش نیز در شرایطی که برگشت جریان دود وجود دارد، نتایج نشان می دهد نزدیک شدن سیستم دمنده به منبع آتش منجر به کاهش طول جریان برگشتی دود و افزایش بیشینه دما خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مکان دمنده، آتش سوزی، دبی حجمی بحرانی، حداکثر دما،

عنوان انگلیسی Numerical study on the effect of blower location on the maximum temperature and spread of smoke in case of fire inside tunnels
چکیده انگلیسی مقاله Designing of an efficient emergency ventilation system is one of the main approaches to prevent the perilous fire in tunnel phenomenon.One of the most considerable factors in smoke control is critical velocity.In the present work, a parameter is called a critical volume flux, which indicates at least a volumetric flow that prevents smoke from flowing upstream of the fire. In this study, fire in tunnel is simulated using Fire Dynamics Simulator code (FDS) and The effect of blower location on maximum temperature, spread of smoke and critical volume flux of fire in the tunnel has been investigated. The results show that the blower location has a significant effect on critical velocity and volumetric flux and it can reduce critical volumetric flux by at least 11 percent . Also, for a closer look by creating a variety of conditions in the blower system, the effect of fire source height has been investigated on the critical volume flux. The results also show that increasing the fire source's height does not have a significant effect on volumetric flux and critical velocity. In the study of longitudinal distance of the blower system from the fire source, in the case of back-layering smoke, the results show that the approach of the blower to the fire would reduce the smoke back-layering length and increase the maximum temperature.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید امید حقانی |
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه خیام، مشهد، ایران

ابراهیم براتی |
مکانیک، دانشکده مهندسی؛ دانشگاه خیام


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_3571_c93bf3e743f7448d570298aff8ca5397.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2235924.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات