این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۱۰، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
بررسی تجربی رشد آسیب خستگی با استفاده از روشهای سنجش تغییرات مدول وتری و میکروسختی در فولاد ضد زنگ ۳۱۶ کمکربن
چکیده فارسی مقاله
مکانیک آسیب، ابزاری در مهندسی مکانیک است، که به عنوان متمم تئوری پلاستیسیته و مکانیک شکست شناخته می شود. در این تحقیق بصورت تجربی فرآیند رشد آسیب خستگی، برای فولاد ضد زنگ 316L، بررسی شده است. به این منظور، با بهرهگیری از استاندارد ASTM E466، نمونههای تست با سطح مقطع مستطیلی، طراحی و تهیه شده است. بارگذاری خستگی کم چرخه روی نمونه های استاندارد، در حالت تک محوره و در دامنه تنش یکسان، فرکانس یکسان و تعداد سیکل بارگذاری متفاوت، انجام شده است. پس از اعمال تستهای خستگی، به منظور استخراج روند رشد آسیب، تستهای میکروسختی و بارگذاری-باربرداری بر هر نمونه -به منظور استخراج ارتباط میکروسختی و مدول وتری با تعداد سیکل- اعمال شده است. آزمایش های تجربی در شرایط محیط انجام شده است. با استفاده از نتایج حاصل از تستهای خستگی، بارگذاری-باربرداری و میکروسختی، روند رشد آسیب تحت بارگذاری خستگی کم چرخه، استخراج شده است. یک روش برای تخمین آسیب در این تحقیق پیشنهاد شده است. در پایان نتایج حاصل از روش های مدول وتری، میکروسختی و پیشنهادی با یکدیگر مقایسه شده اند. روند رشد آسیب از روش پیشنهادی تطابق خوبی با روش مدول وتری دارد. مقدار آسیب بحرانی از روش مدول وتری 38/0 و از روش میکروسختی، 41/0 بدست آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Experimental investigation of fatigue damage development using microhardness and chord modulus variation methods in stainless steel 316L
چکیده انگلیسی مقاله
Damage mechanics is tool in mechanical engineerin, that is known as the complementarity for theory of plasticity and fracture mechanics. In this research, an experimental study of the fatigue damage growth process has been investigated for 316L stainless steel. For this purpose, using ASTM E466 fatigue special standard, testing samples with rectangular cross section, has been drawn and prepared. Uniaxial Low cycle fatige has been performed at similar stress amplitudes, similar frequencys and various loading cycles. After carrying out fatigue tests, in order to derivation damage development process, microhardness and Loading-Unloading tests –deriving relation of microhardness and chord modulus with strain- has been performd too. Experimental tests has been carried out under environmental conditions. Damage development process was achieved, Using results of fatigue, loading-unloading and microhardness tests. A method for estimating damage is purposed in this research. At the end, the results of the methods of the chord modulus, microhardness and purposed are compared with each other. The damage growth process of the purposed method has a good fit with the method of chord modulus. The obtained critical damage was 0.38 by using the chord modulus method and 0.41, by microhardness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میثم کلهر |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سیدمهدی گنجیانی |
دانشگاه تهران*مهندسی مکانیک
ارسلان اعظمی |
دانشکده مهندسی مکانیک, دانشگاه تهران, تهران, ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3213_305b536a80525d1f4ef494d38a11f5b0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2235930.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات