این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۱۰، صفحات ۱۶۱-۱۷۰
عنوان فارسی
تحلیل عددی اثر اصطکاک بین الیافی پارچه تک لایه با استحکام بالا تحت نیرو بالستیک به روش اجزای محدود
چکیده فارسی مقاله
اصطکاک تاثیر چشمگیری در عملکرد بالستیک الیاف آرامید دارد. در این مقاله به بررسی رفتار بالستیکی الیاف آرامید از جنس تارون و دایناما در برابر ضربه سرعت بالای پرتابه استوانهای پرداخته میشود. از روش عددی با استفاده از دینامیک صریح نرمافزار آباکوس در تحلیل برخورد سرعت بالا استفاده شده است. به کمک روش عددی اثرات اصطکاک بین الیافی بر روی عملکرد بالستیک الیاف آرامید بررسی شده است. بدین منظور اثرات اصطکاک بین الیافی بر روی تغییر شکل عرضی، انرژی جذب شده و شکلهای جذب انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج عددی نشان میدهد افزایش اصطکاک بین الیافی سبب کاهش قابلیت انحراف عرضی و تغییر مد پاسخ الیاف آرامید شده است. با افزایش اصطکاک بین الیافی، نرخ انرژی جذب شده به طور یکنواخت افزایش مییابد. این در حالی است که با افزایش اصطکاک بین الیافی، زمان شکست ابتدا کاهش و سپس افزایش یافته است، اما در ادامه دوباره روند کاهشی را طی می کند. افزایش اصطکاک بین الیافی بر شکلهای جذب انرژی نیز تاثیر میگذارد. وقتی اصطکاک نزدیک صفر است، انرژی کرنش ساز و کار غالب پارچه است اما با افزایش اصطکاک بین الیافی، انرژی جنبشی به ساز و کار غالب در پارچه تبدیل میشود. یک مقدار مشخص برای اصطکاک بین الیافی وجود دارد که به ازای آن انرژی اتلافی ناشی از اصطکاک به مقدار بیشینه میرسد. ضـریب همبستگی بین سرعت باقیمانده شبیهسازی المان محدود و آزمایش تجربی 9426/0 میباشد که نشاندهنده ارتباط بسیار نزدیک نتایج تجربی و عددی حاضر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Numerical analysis of inter-yarn friction effects on the single-layer high-strength woven fabrics under high-velocity impact
چکیده انگلیسی مقاله
It is known that friction has a significant effect on determination of the ballistic impact performance of woven fabrics. In this paper the ballistic behavior of fabrics woven from Twaron and Dyneema Aramid fibers against high velocity impact of a cylindrical projectile is investigated. This paper aims to numerically figure out the effects of inter-yarn friction performance including transverse deformation of fabrics, overall energy absorption and the forms of energy absorption. The numerical results show that increasing inter-yarn friction decreases the transverse deflection abilities of the fabrics and subsequently the response modes of them will transfer from a localized response to a globalized one. With the increase of inter-yarn friction, the energy absorption rate monotonously increases, while the failure time firstly decreases and then increases but further decreases again. Increasing inter-yarn friction also affect the forms of energy absorption. Near zero friction coeficient, strain energy is the dominant failure mechanism of a fabric. With the increase of inter-yarn friction, kinetic energy becomes the dominant failure mechanism. The frictional dissipation energy absorption is maximized for a finite inter-yarn friction. Experimental results were used to validate the results. The predicted values of the model show a good agreement with the experimental data. The correlation coefficient was 0.9426, which verify the accuracy of the simulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدباقر علیایی |
مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه زنجان ، زنجان، ایزان
عیسی احمدی |
دانشگاه زنجان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مکانیک
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3507_f042b5e28f471bf26993320d0e117362.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2235943.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات