این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۲
عنوان فارسی
ارزیابی ریسک خطر حرکات ترافیکی در ناحیه فیزیکی تقاطع بدون چراغ بر اساس شاخص TTC
چکیده فارسی مقاله
اولین گام در بهبود ایمنی ترافیک، شناسایی نواحی خطر است. تشخیص نواحی خطر با استفاده از دادههای تصادفات ترافیکی در شبکه راهها امکانپذیر است. با این حال در مناطق کوچک مانند تقاطعات، به دلایلی چون رخداد کم تصادفات در یک منطقه خاص و عدم ثبت محل دقیق تصادف، تشخیص نواحی خطر بر اساس دادههای تصادفات امکانپذیر نیست. لذا در این تحقیق، از شاخص تداخل ترافیکی که دارای رخداد به مراتب بیشتر از تصادفات است و امکان شناسایی محل تداخل با روش تحلیل ویدیویی امکانپذیر است، استفاده گردید. در این مطالعه شاخص چگالی تداخلات بحرانی مبتنی بر شاخص زمان تا تصادف و حجم حرکتهای تداخلی ارائه گردید؛ و سپس با استفاده از نرمافزار ARCGIS نواحی خطر به صورت فضایی در محدوده فیزیکی تقاطع مشخص شدند. به عنوان مطالعه موردی چهارراه بدون چراغ تقاطع وصال شیرازی- بزرگمهردر تهران انتخاب شد. دادههای تداخلی با استفاده از تحلیل ویدیویی جمعآوری شد و با بکارگیری روش پیشنهادی در این مقاله نواحی خطر تعیین گردید. نتایج ارزیابیها، ناحیه ورود مسیر فرعی به مسیر اصلی را پرخطرترین ناحیه، به دلیل تداخل حرکت راستگرد از مسیر فرعی با حرکت مستقیم از مسیر اصلی و حرکت چپگرد از مسیر فرعی با حرکت مستقیم از مسیر اصلی نشان میدهد. مقدار ریسک خطر تداخل حرکت راستگرد از مسیر فرعی با حرکت مستقیم از مسیر اصلی 1/245 است که حدود 8 برابر میانگین ریسک خطر کلیه حرکات میباشد و مقدار ریسک خطر تداخل مشابه سمت دیگر تقاطع 89 است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Traffic movements risk evaluation on the physical area at intersections without lights by TTC index
چکیده انگلیسی مقاله
The safety attracts attention increasing of traffic engineering to itself. The development of cities caused increasing of vehicles and accidents. The accident statistics show that the intersection points are one of the most eventful that occur 50 percent of all accident and 25 percent of human casualties. The first step in improving traffic safety is identification of hazardous situations. To improve traffic safety and design safety measures, It is important to recognize hazardous situations and causes of them. In addition, evaluating the effectiveness of measures implemented is also important. Based on traffic accident data, hazardous situations can be identified in roads and network. However, in small areas such as intersections, especially in resolution of maneuvers, identification of hazardous situations is impossible by using accident data for reasons such as the low occurrence of accidents in a particular area and record the exact location of the accident event. Due to shortcomings of traffic accident data, using surrogate measures such as traffic safety indicators have been taken into consideration. Therefore, in this study was used the traffic conflict. According to different problems of traditional traffic safety evaluation, the using of necessary methods is needed. In recent years, using of traffic conflict indexes has increased. Time-to-Collision (TTC) is one of the first and most widely used time-based indicators and many of the indicators are based on it. For using of these indexes the users’ speed, moving direction is needed. For high attention in safety evaluations and considering the type of the vehicle, two dimensional modeling of vehicle is presented. The critical interactions density index was based on the accident time index and traffic volume. The risk areas were identified three-dimensional by using ARC GIS software in the physical area of the intersection. By using this method, there is possible to identify high-risk areas based on critical traffic conflict. By using information obtained, determined how to improve intersection safety. As a case study the intersection of Vesal Shirazi to Bozorgmehr without traffic light in Tehran were selected. By video analyzing, data was recorded and risk areas were determined by using the method proposed in this paper. The evaluation results show that entry minor path to major path is riskiest because of conflict of the right movement minor path with the direct movement of the major path and the left movement minor path with the direct movement major path. The risk of right movement of minor path conflict to direct movement of the major path is 245.1 that about 8 times the average risk of all movements and , the risk of similar conflict on the other side of the intersection is 89.These conflict are the main reason for the increasing of the intersection risk.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امین میرزا بروجردیان | amin mirza
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سعید عباسی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ارسطو کریمی |
فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود صفارزاده |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/article_13231_88ee200695ca7c361585c1e6d307fe90.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225364.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات