این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۸
عنوان فارسی
بررسی اثر طول نفوذ شمع در لایه خاک بر ظرفیتباربری نوک
چکیده فارسی مقاله
در عملیات ژئوتکنیکی، معمولا هنگامی از شمعها استفاده میشود که از پیهای سطحی به دلایلی مانند عدم ظرفیتباربری کافی لایههای سطحی خاک و یا مسالهدار بودن آنها نتوان استفاده کرد. در طراحی پیها، تعیین ظرفیتباربری شمعها به عنوان مسالهای مبهم و دارای عدم اطمینان شناخته شده است. ظرفیتباربری شمعها از ترکیب ظرفیتباربری نوک و جداره آنها بدست آمده که به روشهای تحلیل استاتیکی، تحلیل دینامیکی، آزمایش دینامیکی، آزمایشهای درجا و آزمایش بارگذاری اقدام به تعیین آن میگردد. در این میان، آزمایش بارگذاری بهترین و قابلاعتمادترین روش جهت تعیین ظرفیتباربری شمعها میباشد. از سوی دیگر، شمعهای درجاریز نوعی از شمعها بوده که به دلیل مزیتهای بسیار زیاد آنها در مقایسه با سایر انواع شمع، در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. از آنجا که ظرفیتباربری جداره شمعهای درجاریز در مراحل اولیه بارگذاری شمع کامل میشود، بنابراین تعیین ظرفیتباربری نوک شمعهای درجاریز در خاکهای ماسهای نقش بسیار مهمی در طراحی آنها دارد. در این مطالعه، با انجام آزمایش بارگذاری محوری فشاری بر روی چهارده عدد شمع بتنی درجاریز کوچکمقیاس در خاکهای ماسهای سواحل دریای خزر، ظرفیتباربری نوک آنها بررسی شده است. سپس، مقادیر نشست و ظرفیتباربری نوک حاصل از آزمایش بارگذاری شمعها با نتایج حاصل از سایر روشها مقایسه گردیده و مقدار عمق نفوذ شمع در لایه خاک جهت تکمیل مقدار مقاومت نوک آن تخمین زده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study on the Effect of Pile Penetration Length in the Soil Layer on End Bearing Capacity
چکیده انگلیسی مقاله
In geotechnical engineering practice, piles are employed usually where, because of soil conditions, economic or constructional considerations, it is desirable to transmit loads to strata beyond the practicable reach of spread foundations. Many factors affect the behavior of piles such as soil-pile interaction, compressibility of soil, pile construction technique, shape and also type of the pile. Given the many uncertainties inherent in the design and construction of piles, it is difficult to predict with accuracy the performance of a pile. Therefore, several approaches have been developed to overcome the uncertainty in the prediction. These approaches include static analysis, dynamic analysis, dynamic testing, in-situ testing and pile load test. Among these methods, pile load test is the best option to investigate a load-settlement relationship for a specific site and pile. There are different types of piles that cast-in-situ piles are a common type of them. Cast-in-situ piles were successfully applied in different geotechnical conditions and have gained wide acceptance in recent years because of their many advantages over other types of piles. For example, the construction of cast-in-situ piles generates less noise and vibration or in many cases, a large diameter cast-in-situ pile can replace a group of piles which in turn eliminates the need for a pile cap. The axial capacity of a cast-in-situ pile can be estimated by summing the skin friction capacity and the bearing capacity of the pile base. The skin friction develops between the shaft concrete and the surrounding soil. The skin friction is transmitted to the soil along the length of drilled shaft. However, the end bearing is analogous to shallow foundation bearing capacity with a very large depth of footing. The end bearing capacity is transmitted to the base of drilled shaft. The side resistance of piles is, in most cases, fully mobilized well before the maximum base resistance is reached. In other words, the movement of the pile base against the soil necessary to mobilize the ultimate base resistance is considerably larger than that necessary for mobilizing the side resistance. After full mobilization of side resistance, any increment of axial load is transferred fully to the base. As the side resistance is mobilized early in the loading process, the determination of base resistance is a key element in the design of cast-in-situ piles bearing in sands. The end bearing capacity of cast-in-situ piles can have an important role in their design so that in some projects, cast-in-situ piles are designed primarily based on the magnitude of their end bearing capacity. In this study, by performing axial compression load tests on 14 small scale cast-in-situ concrete piles in sandy soils of Caspian Sea southern coasts, load-settlement curves and the end bearing capacity of piles were investigated. Then, the values of settlements and end bearing capacities of piles obtained in this study were compared with the results of other methods and finally, the depth of penetration of the piles to fully mobilize the ultimate base resistance of the soil layer was estimated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی حسن زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (Babol noshirvani university of technology)
عیسی شوش پاشا | shoosh pasha
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (Babol noshirvani university of technology)
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/article_12849_079bb47437d638569835bc59f391d417.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225413.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات