این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۵۶-۷۳
عنوان فارسی
بررسی کمانش انتقالی جان در تیرهای فولادی
چکیده فارسی مقاله
کمانش انتقالی جان حالتی از ناپایداری است که در تیرهای تحت بار متمرکز با بال فشاری مهار شده و بال کششی بدون مهاربندی مشاهده میشود. مطالعات قبلی و نتایج آزمایشها کمانش انتقالی جان را ناشی از کمانش موضعی جان در زیر ناحیه بارگذاری و ناپایداری کلی در طول بال کششی تیر میدانند. در این مقاله مطالعه جامع و دقیق روی رفتار و مکانیسم رخداد این ناپایداری و همچنین ارزیابی ظرفیت باربری تیر تحت کمانش انتقالی جان با استفاده از آزمایش صورت گرفته و در نتیجه آن یک مدل ساده که اصلاح کننده مدل قبلی است پیشنهاد شده است. همچنین آزمایشها برای بررسی اثر ابعاد بال کششی بر ظرفیت تیر صورت گرفته و طبق نتایج آن میتوان این ناپایداری را صرفنظر از اثرات موضعی پلاستیک در زیر محل بارگذاری، در قلمرو ارتجاعی در نظر گرفت. از طرفی در این تحقیق مشخص شد که وجود بال کششی عامل افزاینده بار ظرفیت تیر است ولی برای مقادیر عرض کم بال کششی و یا مقاطع بدون بال کششی نیز ظرفیت باربری قابل ملاحظه ای در برابر کمانش انتقالی جان مشاهده شد. همچنین نتایج تخمینی مدل پیشنهادی در ظرفیت کمانش انتقالی جان برای تیرها تطابق خوبی با نتایج آزمایش دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation of Web sidesway buckling phenomenon in Steel Girders
چکیده انگلیسی مقاله
In previous experiments, practice and in some condition of loading, geometry and support configurations, a type of instability has been observed in which tension flange moves laterally which it has been addressed in design codes as “web sidesway buckling”. Web sidesway buckling is a case of instability that it was observed in beam with restrained top flange and no constraint for bottom flange. Primary studies and experiments show that web sidesway buckling is due to both local instability in the web just under loaded zone and global instability of tension flange along length of the girder. In the present paper, a concise study has been carried out on behavior and the mechanism of this instability occurrence in web sidesway and how to evaluate loading capacity of the girders in the light of experiments, then a simple model which is a modification on the existing model has been proposed. Experimental work has been conducted to investigate the effect of tension flange on the load capacity of beams. The specimen's dimensions were adjusted in order to show web sidesway buckling. In addition, the supports configuration was made compatible with this instability. The objectives of the experiment were to obtain; mechanism of instability initiation, deformation pattern, effect of tension flange width and nonlinear deformations underneath the loading point. A closer view in load-displacement behavior of test specimens shows at first, loading accompanies lateral displacement due to imperfection and then rate of displacement reduces. After reaching to maximum load, girder has still capacity for load carrying but with excessive lateral displacement in tension flange. The results of experiments also show that web sidesway buckling generally accompanied by local buckling or crippling of the web under loaded zone. Deformation initiates with lateral movement of tension flange. Then local buckling and yielding occur, and finally, web sidesway buckling develops along the beam length. From this time onwards, load capacity is approximately constant. Furthermore, it can be seen that the rate of lateral displacement is directly dependent on width of tension flange. On the other hand, the results from design equations of design codes for estimating load capacity of girders against web sidesway buckling are too conservative in comparison to the proposed model. The critical load is affected by tension flange clearly, and occurrence of this type of instability is credible in other sections such as T- shape beam but in a lower critical load with respect to the I-shape sections. Also the results from the new model are in good agreement with that of experimental data. Finally, • It seems that only the existence of an area in the web affected by a tension stress field do not cause web sidesway buckling and transformation of tension stress field into compression field determents on initiation of instability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن ورمزیاری |
دانشجوی دکتری سازه، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ابوالفضل عربزاده |
دانشیار مهندسی سازه، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حمید محرمی |
دانشیار مهندسی سازه، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/article_12787_e8d32b42154491cb2dc7fecc2a9cd3b0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225439.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات