این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۹۳-۱۰۲
عنوان فارسی
بررسی فنی و اقتصادی رویکردهای مرمت و بهسازی روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه
چکیده فارسی مقاله
مصرف سوخت وسایل نقلیه، یکی از پارامترهای مهم در تحلیل هزینههای چرخه عمر روسازی است. عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، وضعیت سطحی روسازی و... بر مصرف سوخت و هزینههای چرخه عمر روسازی تاثیرگذار است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر رویکردهای مختلف نگهداری و بهسازی روسازی در دوره تحلیل ده سال، بر مصرف سوخت و هزینههای مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرمافزار HDM-4 است. به این منظور تاثیر رویکردهای مرمت و بهسازی بر هزینههای مصرف سوخت وسایل نقلیه در 1170 کیلومتر از راههای شریانی استان خوزستان، ارزیابی شد. در این پژوهش هر یک از رویکردهای مرمت و نگهداری روسازی، به صورت جداگانه به عنوان رویکرد نگهداری، در دوره طرح، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند. در رویکرد نگهداری اساسی، فرض شد پس از اجرای عملیات بهسازی، مقدار IRI به 5/1 متر بر کیلومتر برسد که مطابق ردهبندی HDM-4 در محدوده خوب قرار دارد. با توجه به نتایج، با در نظر گرفتن نگهداری روزمره(درزگیری و لکهگیری)، تغییری در کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه مشاهده نشد. ولی با اعمال نگهداری اساسی، مصرف سوخت وسایل نقلیه در دوره طرح روسازی کم شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با اجرای نگهداری اساسی در زمان مناسب، صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت وسایل نقلیه به دست میآید..
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Technical and economic evaluation of pavement rehabilitation on vehicle fuel consumption costs
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluation of Vehicle Operating Costs (VOC) are necessary in pavement management. Vehicle Operating Costs including Fuel consumption costs, accident costs, oil consumption costs, maintenance costs and vehicle depreciation that often paid by road users. Vehicle Fuel consumption costs, is one of the important components of the life cycle costs analysis that it is typically between 20 to 40 percent of the total vehicle operating costs. There are many factors that effect on vehicles fuel consumption. Vehicle type, pavement surface condition, road geometry, vehicle speed and,…effect on vehicle fuel consumption and pavement life cycle costs. Pavement surface condition is one of the factors that effected on vehicle fuel consumption. Pavement roughness, skid resistance and the pavement deterioration are the components of the pavement surface condition. Using of pavement maintenance alternatives at the appropriate time, in addition to improve the pavement surface condition, reduce the vehicle operating costs and vehicle fuel consumptions. The goal of this research is to evaluate the effect of pavement maintenance in a 10 years analysis period on vehicle fuel consumption costs using HDM-4 software. HDM-4 is an application software for pavement management and evaluation of pavement surface condition that has been developed by the world bank. This software needed a serious of input data to analysis. This input data are divided in to four parts, including road networks, vehicle fleets, road works (repair and rehabilitation standards), and HDM-4 Configuring (define standards criteria for each of the variables in the program). For this purpose, effect of pavement maintanence and rehabilitation evaluated in 1170 km of Khozestan province road networks. This rehabilitation alternatives including routine maintenance, single surface dressing, 50 mm overlay, 100 mm overlay and, pavement reconstruction. In this research each rehabilitation approaches was used Separately as a pavement maintenance alternative. In rehabilitation approaches it was supposed that after performed pavement rehabilitation IRI reached to 1.5 m/km. According to HDM-4 ranking this IRI is good. Results of this research showed that, pavement surface conditions effect on vehicle fuel consumption. In other words, improving pavement surface condition cause to reduced vehicle fuel consumption. With applying routine maintenance (crack sealing and patching) there was no change on reducing the vehicle fuel consumption. But, with applying single surface dressing vehicle fuel consumption was reduced during the pavement analysis period. The reduction in vehicle fuel consumption after applying pavement rehabilitation is varies for different type of vehicles. Although the costs of rehabilitation alternatives are more than the cost of routine maintenance, but the economic savings in reduction of vehicle fuel consumption costs are more than the costs of the pavement rehabilitation alternatives in the long terms analysis. According to the result, economic saving from the single surface dressing alternative is more than the other pavement maintenance and rehabilitations alternatives. It was concluded that using rehabilitation in the appropriate time could cause reduction in fuel consumption and resulted in cost saving.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم شورمیج |
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
منصور فخری |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/article_12365_a9702b6908b15493a658c851ed1cf3b6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225447.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات