این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۷۹-۱۸۸
عنوان فارسی
تحلیل استاتیکی تونل های منفرد شهری در آبرفت درشت دانه با استفاده از روش اجزاء مجزا
چکیده فارسی مقاله
از نیازهای شهرنشینی مدرن امروزی ساخت تونلهای شهری (مترو و راه) است. بسیاری از این سازهها در محیطهای آبرفتی و سست شهری قرار دارند. در ساخت تونلهای شهری مهمترین معضلی که با آن برخورد می شود نشستهای به وجود آمده در سطح زمین و تأثیر آن بر سازههای سطحی است. علاوه بر این کنترل جابهجاییهای اطراف ناحیه حفاری به منظور تأمین ایمنی سازه تونل از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تعیین دقیق جابهجاییهای زمین هنگام ساخت تونل از ضروریترین نیازهای پروژه است. با توجه به اینکه خاک، یک محیط ناپیوسته متشکل از ذرات با اندازههای مختلف است، پس در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از روش اجزاء مجزا که خاک را به صورت ذرات مجزا در نظر میگیرد، آثار پارامترهای هندسی مختلف تونل از قبیل قطر و عمق بر جابهجاییهای زمین بررسی شود. بنابراین تحلیل دوبعدی استاتیکی تونل با فرض کرنش صفحهای و با استفاده از نرم افزارPFC2D که بر پایه روش اجزاء مجزا است، انجام شده، که نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از نرم افزار PLAXIS2D که بر اساس روش اجزاء محدود است و همچنین دادههای صحرایی و حل تحلیلی مقایسه شده است. نتایج بیانگر دقت بیشتر روش اجزاء مجزا نسبت به روش اجزاء محدود به خصوص در اعماق سطحی و همچنین مدل سازی بهتر تغییرات سربار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Static analysis of urban single tunnels in alluvial using discrete element method (DEM)
چکیده انگلیسی مقاله
Construction of urban tunnels (metro and transportation) is an integral part of the infrastructure of modern urban. Most of urban tunnels are located in alluvium. Major problem in construction of urban tunnels is settlement at the ground surface and its influence on buildings together the control of deformations around excavation area. Therefore, the accurate prediction of deformations is an important factor in tunnels projects. Because of the discontinuum nature of soils, its modeling using conventional FEM based on continuum mechanics is not completely real. Hence, in this research, considering alluvium as discrete particles, the effects of tunnel parameters such as diameter, depth and shape (construction method) on the ground deformations is examined using DEM (Discrete Element Method). For this concern, using software PFC2D based on DEM, the static analysis of circular tunnels is done. The results of DEM are compared with respect to the FEM, field data and analytical results. The comparison shows the results of DEM are more accurate than FEM especially in shallow depths and it can model the surcharge effect of tunnel smoothly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tunnel, DEM, PFC2D, Static Analysis, Alluvial soil
نویسندگان مقاله
احسان منافی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد علیایی |
استادیار گروه خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
شهاب الدین یثربی |
دانشیار گروه خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/article_12359_e0871005d4399dc80b35a54fc3567310.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225454.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات