این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۸۳-۹۲

عنوان فارسی ارزیابی میدانی روش های نوین تعیین دانسیته لایه های روسازی
چکیده فارسی مقاله چگالی بهترین معیار سنجش و کنترل کیفیت روسازی اجرا شده می باشد. تعیین چگالی مخلوط آسفالتی در حین عملیات تراکم و پس از آن، از دو جهت تعیین میزان تراکم و زمان اتمام عملیات دارای اهمیت می باشد. در حال حاضر متداول ترین و البته دقیق ترین روش‌ تعیین دانسیته در محل مخلوط آسفالتی، روش مغزه گیری می باشد. روش معمول برای انجام این کار استفاده از مغزه گیر و انجام آزمایش تعیین چگالی بر روی مغزه های بدست آمده در آزمایشگاه می باشد. اما این روش دارای معایبی شامل ایجاد خرابی در سطح روسازی، هزینه نسبتاً بالا، عدم تکرارپذیری و پایش دانسیته برای یک نقطه خاص و صرف زمان زیاد می باشد. زمان بر بودن انجام این آزمایش، منجر می‌شود که نقاط ضعف لایه ناشی از عدم تراکم لازم به سرعت مشخص نشوند و لذا اقدامات اصلاحی در زمان مناسب صورت نگیرند. در سال های اخیر استفاده از آزمایش های غیر مخرب تعیین دانسیته، با استقبال زیادی مواجه شده است. این نوع آزمایش ها در سطح روسازی ایجاد خرابی نمی کنند، هزینه انجام آنها کمتر از مغزه گیری می باشد و بعلت عدم ایجاد خرابی بوسیله آنها تکرارپذیرند، که شامل دو روش غیرمخرب هسته ای و غیرهسته ای می باشند. در این تحقیق ارزیابی میدانی دستگاه الکترومغناطیسی P‏QI مدل 301 و دستگاه هسته ای Troxler مدلHS-5001EZ انجام گردید که بعد از انجام تحلیل های آماری مشخص شد که دستگاهPQI مناسب برای تعیین دانسیته لایه های آسفالتی و دستگاه هسته ای برای تعیین دانسیته لایه های سنگدانه ای مناسب می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی In situ evaluation of modern methods for pavement layers density determination
چکیده انگلیسی مقاله Density is the best criterion in pavements quality control. Determination of asphalt mixture density while compaction and after that is an important issue from two aspects of compaction level measurement and the time of compaction process termination. The most common and accurate method of in situ density determination is core making. Common procedure is to use a core gear and performing density test on cores in laboratory. Being expensive, time consuming and unrepeatable test, besides causing pavement deterioration are disadvantages of core making. Time consuming causes layer weakness doesn’t discover soon enough to do some modifications on that. Nondestructive density tests became very popular in recent years. These tests don’t cause any deterioration on pavement surface and are more reach than core making and repeatable since are NDT which are divided to nuclear and non nuclear NDT tests. PQI 301 electromagnetic and Troxler (HS-5001EZ) nuclear devices field evaluation were done in this research. After statistical analysis it was resulted that PQI is convenience for asphalt layers and nuclear is convenience for granular layers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد علی سادات لواسانی بزرگ | seyed mohammad ali sadat lavasani bozorg
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فنی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حسن زیاری |
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

حسن دیواندری |
دانشجوی دکترای راه و ترابری و معاون مرکز تحقیقات قیر و مخلوط های آسفالتی دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

امیر ایزدی |
دانشجوی دکترای راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)


نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/article_12146_2ec806be98259354b1b9fc681fa4ac67.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225463.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات