این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۲۹، شماره ۷۴، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
الگوی ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی: تحلیل محتوای مدلهای شایستگی مدیران
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای مدلهای شایستگی مدیران به منظور شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی شایستگی مدیران کتابخانههای دانشگاهی است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی است که در آن از رویکردهای هدایتی برای شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل شایستگی مدیران کتابخانههای دانشگاهی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، اسناد و مدارکاند. کدگذاری و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 12 انجام گرفته است. مدل شایستگی مدیران کتابخانههای دانشگاهی در دو سطح شامل شایستگیهای عمومی و تخصصی شناسایی شده است. شایستگیهای عمومی متشکل از 6 حوزه کلی شامل شایستگیهای فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی و نوآورانه- کارآفرینانه بودند. در سطح شایستگیهای عمومی 83 شاخص و در سطح شایستگیهای تخصصی 15 شاخص برای ارزیابی مدیران شناسایی شده است. با توجه به تحولات صورتگرفته ناشی از رشد فناوریهای مختلف و لزوم بهکارگیری این فناوریها در پیشرفت کتابخانهها و نیز حرکت بیشتر این کتابخانهها به سمت دیجیتالیشدن، کتابخانههای دانشگاهی نیازمند مدیرانیاند که علاوه بر دانش عمومی مدیریتی و دانش تخصصی، از آخرین پیشرفتهای فناوری آگاهی یابند و مهارتهای کار با این فناوریها و چگونگی بهرهگیری از آنها را در کتابخانههای دانشگاهی فرا گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Model for Competency Assessment of Academic Library Managers: Content Analysis of Managers' Competency
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to analyze the content of managers' competency models to identify the dimensions and components of competency models of university librarians. The present research is a qualitative content analysis that uses conventional and guided approaches to identify the dimensions and components of the competency model of academic librarians. The data gathering tools in this study are documents. Data coding and analysis were performed using Max Kiuda software version 12. The study identified the competency model of university library managers at two levels: general and professional competencies. General competencies consisted of six general domains, including competencies of individual-behavioral, social-communicative, moral-value, organizational-managerial, insight-perceptual, and innovative-entrepreneurial. For the evaluation of managers, 83 and 15 indices were identified at the level of general competence and specialized competencies, respectively. Given the evolution of various technologies and the need to apply these technologies in the advancement of libraries and to move them further to digitalization, academic libraries need managers who, in addition to general managerial knowledge and specialized knowledge, are the latest Technology advances awareness and skills learned in using these technologies and how to use them in academic libraries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه قنادی نژاد |
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
فریده عصاره |
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13763_2c0153e6ec3e7cc35b98082515ecfe5c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات