این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۱۰۱-۱۱۸

عنوان فارسی فهرست نویسی اجتماعی آری یا نه؟: یک مرور نظام مند
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظام‌­مند بر پژوهش‌های انجام شده در زمینه ضرورت به کارگیری فهرست­‌نویسی اجتماعی در کتابخانه‌ها و شناسایی خلأهای پژوهشی موجود است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظام‌مند و همچنین تحلیل محتواست. بدین منظور پژوهش‌های مرتبط در 4 پایگاه‌ اطلاعاتی در بازه زمانی 2005 تا 2016 مورد جستجو قرار گرفت و پس از 3 مرحله غربالگری تعداد 19 مورد از مرتبط‌‌‌‌ترین آن‌ها انتخاب شدند. سپس اهداف و نتایج پژوهش‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا در قالب مقولات و خرده مقولات گروه‌­بندی شدند و فراوانی هر کدام به دست آمد. یافته‌ها: در پژوهش‌های مورد بررسی «بررسی همپوشانی و امکان همزیستی برچسب­‌ها و واژگان کنترل ­شده» بیش از سایر اهداف و «امکان‌­سنجی کاربرد برچسب­‌ها در فهرست‌­های کتابخانه‌­ای» کمتر از سایر اهداف، مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر روش­شناسی، «تحلیل محتوا» بیش از سایر روش­‌ها و «روش پیمایشی» کمتر از سایر روش‌­ها در پژوهش‌های مورد استفاده قرار گرفته است. بیشترین پیشنهاد مطرح شده نیز «پیشنهاد تلفیق برچسب‌­زنی با واژگان کنترل ­شده» می‌باشد. نتیجه­‌گیری: اگر فهرست­‌نویسی اجتماعی را به مفهوم همزیستی مسالمت‌­آمیز واژگان کنترل ­شده در کنار برچسب­‌های اجتماعی و سایر ابرداده­‌های کاربرساخته مد نظر قرار دهیم عمده پژوهشگران با تحول فهرست­‌نویسی سنتی به فهرست‌­نویسی اجتماعی نظر موافق دارند. اما اگر تصور ما از فهرست‌نویسی اجتماعی جایگزین کردن برچسب­‌های اجتماعی، یادداشت­‌ها و نقطه‌نظرات کاربران با فهرست­‌نویسی سنتی باشد، اغلب پژوهشگران با آن مخالفند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Social Cataloging Yes or No?: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا حسنی |
دانشجوی دکترا، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

افشین موسوی چلک |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

هادی شریف مقدم |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

مریم سلامی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_80302_9c0fbd402e5d825fa29aea7b05ca3a44.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-2275745.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات