این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری مالی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۵۷-۱۷۷

عنوان فارسی توانایی مدیریت و کیفیت محیط اطلاعاتی شرکت
چکیده فارسی مقاله هدف: توانایی مدیریت فراتر از ویژگی‌های اقتصادی شرکت، تاثیر بسزایی در گزارش‌های مالی شرکت‌ها و کیفیت محیط اطلاعاتی آن‌ها دارد. لذا این پژوهش به بررسی اثر توانایی مدیر بر کیفیت محیط اطلاعاتی شرکت‌ها می‌پردازد. روش:در این پژوهش برای سنجش توانایی مدیریت از مدل دمرجیان و همکاران (2012) و همچنین، از مدل ارائه شده توسط فخاری و رضائی پیته نوئی (1396) نیز برای اندازه‌گیری کیفیت محیط اطلاعاتی استفاده گردید. فرضیه تحقیق نیز با استفاده از نمونه‌ای متشکل از 485 سال - شرکت که طی سال‌های 1392 تا 1396 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره مورد بررسی قرارگرفت. یافته‌ها:مطابق با پیش‌بینی نظریه علامت‌دهی،نتایج نشان می‌دهد که توانایی مدیریت موجب بهبود کیفیت محیط اطلاعاتی شرکت‌ها می‌گردد. علاوه براین، نتایج آزمون تحلیل حساسیت بیانگر آن بود که استفاده از معیارهای جایگزین برای سنجش توانایی مدیریت و کیفیت محیط اطلاعاتی شرکت تاثیری روی نتایج پژوهش حاضر نداشته و یافته‌های پژوهش از استحکام برخوردار است. نتیجه­گیری: مدیران توانمند به دلیل آگاهی بیشتری که نسبت به وضعیت کسب و کار، صنعت و شرایط اقتصادی شرکت‌های خود دارند از عملکرد بهتری برخوردارند و از طریق اعمال شفافیت بیشتر در گزارشگری مالی و محیط اطلاعاتی شرکت، انگیزه زیادی برای اعلان عملکرد برتر خود به ذینفعان دارند. دانش­افزایی: یافته‌های پژوهش می‌تواند خلاء تحقیقاتی موجود در این حوزه را پوشش داده و برای مدیران، سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران بازار سرمایه در امر تصمیم‌گیری مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانایی مدیریت، شفافیت گزارشگری مالی، کیفیت محیط اطلاعاتی،

عنوان انگلیسی Managerial Ability and Corporate Information Environment Quality
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:Managerial ability goes beyond the corporate economical characteristics, and hence exerts considerable effect on financial reporting transparency and information environment quality. The purpose of this study is to analyze whether managerial ability influences corporate information environment quality. Methods: In this study, the model developed by Damirjan et al. (2012) is employed to measure managerial ability, and the model designed by Fakhari and Rezaei Pitenoei (2017) is also adopted to measure corporate information environment quality. The research hypothesis is built on a sample of 485 firm-year listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2013-2017 and then tested using multivariate regression model using panel data. Results: Following signaling theory, the results reveal that managerial ability improves corporate information environment quality. Also, the results of the sensitivity test indicate that the substitution of an alternative measure for managerial ability and information environment quality does not influence the major results, thereby confirming the robustness of the results. Conclusion: More able managers have better performance due to their greater awareness of their business, industry, and business environment, and are more likely to be interested in communicating their superior performance through more transparency in corporate financial reporting and information environments. Contribution:The findings of this study not only fill the gap in the field, but also help managers, investoes and capital market regulators make informed decisions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر یاسر رضائی پیته نوئی |
استادیار حسابداری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

مهدی صفری گرایلی |
دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.


نشانی اینترنتی http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1953_c1370a70d9c01118de09d09a443d070d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/797/article-797-2282900.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات