این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۳
عنوان فارسی
بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ روانشناختی با عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: کسبوکارهای کوچک شهر تبریز)
چکیده فارسی مقاله
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعات مورد توجه و جذاب در زمینههای تحقیقاتی و کاربردی تبدیل شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفیـ همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری مد نظر همه کارکنان کسبوکارهای کوچک شهر تبریز بودند. در مرحله اول با روش نمونهگیری خوشهای 18 کسبوکار و در مرحله دوم از بین همه کارکنان (750 نفر) طبق فرمول کوکران 255 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد (فلشیو و همکاران، لوتانز و همکاران) و تحلیل دادهها با استفاده از دو نرمافزار SPSS18 و AMOS22 انجام شد. نتایج نشان داد بین سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی نیز تأثیر مثبت و معنادار بر عملکرد سازمانی میگذارند و تأثیر سرمایه اجتماعی معنادارتر و قویتر است. سرمایه روانشناختی از طریق متغیر سرمایه اجتماعی به طور غیر مستقیم بر عملکرد سازمانی مؤثر است و سرمایه اجتماعی بین سرمایه روانشناختی و عملکرد سازمانی نقش میانجی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Relationship between Social Capital, Psychological Capital, and Organizational Performance: A Case Study of Small Businesses of Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله
In the last two decades, organizational performance has become one of the interesting topics in the theoretical and applied research domains. The purpose of this study is to investigate the effect of psychological and social capital on organizational performance. This study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method, in which structural equation modeling was used. The statistical population was comprised of all the employees working in the small businesses of Tabriz. In the first phase, 18 businesses were selected through cluster sampling and in the second phase, of the total 750 employees, 255 people were selected randomly using Cochran formula. Data collection was done using a standard questionnaire and the obtained data was analyzed using SPSS18 and AMOS22 software. The findings showed that there is a significant positive relationship between psychological capital and social capital. Also, social capital and psychological capital have positive and significant effects on organizational performance, where the effect of social capital was more significant and stronger. The psychological capital was indirectly effective on the organizational performance through social capital variable, and social capital was a mediator variable between the psychological capital and organizational performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محرم عباسی |
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
فاطمه خنیفر |
دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصولالدین، قم، ایران
احمد عباسی |
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کمیل نوری |
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73773_884bebf42fbd1ae5d37f4bfae91060a7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-2283735.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات