این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۶۵-۱۸۵

عنوان فارسی طراحی مدل سنجش دانش اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله آنچه می‌تواند تصویر واقعی از بهره‌وری دانشگاه‌ها ارائه کند آگاهی از میزان دانش موجود و پیش‌بینی رشد دانش است. دانشگاه‌ها به دانشگران وابسته‌اند. بنابراین، آگاهی از میزان دانش آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای تعیین میزان رشد دانشگاه‌ها، درک عمیق از وضعیت سرمایه انسانی موضوعی حیاتی است. بنابراین، هدف تحقیق حاضر طراحی مدل سنجش دانش اعضای هیئت‌علمی تعریف شد. این تحقیق بنیادی است و از روش کتابخانه‌ای و پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. جامعه آماری اعضای هیئت‌علمی رشته مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه‌های دولتی به تعداد 137 نفر و حجم نمونه 101 نفر و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای‌ چند‌مرحله‌ای بود. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تکنیک‌های دلفی‌فازی، تحلیل‌ عاملی اکتشافی، دیمتل، و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در نهایت، 59 شاخص‌ مؤثر سنجش دانش اعضای هیئت‌علمی استخراج شد که به عوامل توانایی مدیریتی، توانایی علمی (بنیادی)، توانایی علمی (کاربردی)، مهارت در تعامل‌ و ‌ارتباطات، و مهارت تخصصی گروه‌بندی شدند. مدل مفهومی طراحی و پس از اصلاح برازش آن در حد مطلوب به دست آمد. نتایج نشان داد برتری عوامل به ترتیب عبارت‌اند از مهارت تخصصی، مهارت در تعامل و ارتباطات، توانایی مدیریتی، توانایی علمی‌ـ کاربردی، و توانایی علمی‌ـ بنیادی که مهارت تخصصی بالاترین تأثیرگذاری و توانایی علمی‌ـ بنیادی بالاترین تأثیرپذیری را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هیئت‌علمی، دانش، دانشگاه، سنجش دانش، منابع انسانی،

عنوان انگلیسی Designing a Knowledge Measurement Model for the Faculty Members in Iran's Universities and Institutes of Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله The awareness of current knowledge and the estimation of its future growth can provide a real picture of the efficiency of universities. Since universities depend on scientists, it is highly important to be aware of their knowledge level. A deeper understanding of the human capital conditions is crucial in determining the rate of university growth. Accordingly, the present study set out to design a knowledge measurement model for the faculty members of the Iranian universities. This study was a fundamental research, and relied upon the library research and a questionnaire to collect data. Statistical population was comprised of 137 faculty members of the human resources major and education management major in the Iranian state universities . The statistical sample was made up of 101 faculty members, selected by the multi-stage cluster sampling. Data analysis was done using Fuzzy Delphi method, Exploratory Factor Analysis, Decision Making Trail and Evaluation (DEMATEL), and Structural Equation Modeling (SEM). Fifty nine factors were extracted for the measurement of the faculty members’ knowledge. These were classified into 5 groups, including management ability, scientific ability (fundamental), scientific ability (practical), interaction and communication skills, and specialized skills. The conceptual model was then designed and – after modification – was confirmed to have a desirable fitness. With regard to the effectiveness rank, the specialized skills were found to be at the top of the list, followed by interaction and communication skills, management ability, scientific ability (practical), and scientific ability (fundamental).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مونا اسماعیل زاده |
دانشجوی دکترا، دانشکدة مدیریت، اقتصاد، و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مهدی سبک رو |
استادیار، دانشکدة مدیریت، اقتصاد، و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

اکبر اعتباریان خوراسگانی |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_73757_d2ed8becad0e3e9ebe4bfd96b1ca8581.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-2283736.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات