این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۴۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه ویژگی شخصیتی نوع‌دوستی بین دانشجویان پزشکی سال اول و پس از آزمون جامع علوم پایه و سال آخر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت نوع دوستی و عوارض شناخته شده نداشتن آن و خلأ اطلاعاتی در مورد وضعیت آن در دانشجویان رده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این تحقیق در سال 1397 انجام شد. مواد و روش‌ها: این تحقیق به روش توصیفی روی 224 نفر شامل 80 نفر سال اول ، 74 نفر پس از آزمون جامع علوم پایه، 70 نفر سال آخر انجام شد. این افراد به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ویژگی شخصیتی نوع‌دوستی در 18 شاخص در یک طیف پنج گزینه‌ای؛ هرگز، گاهی، معمولا، بیشتر اوقات و همیشه سنجش شد و نقش سال تحصیلی، سن، جنس و .... به عنوان عوامل مرتبط در سه طبقه نوع‌دوستی محدود، نوع‌دوستی ریسک پذیر و نوع‌دوستی ساده با آزمون کای دو قضاوت آماری شد. یافته‌ها: این تحقیق روی تعداد 224 نفر دانشجوی پزشکی در مقاطع تحصیلی مختلف انجام شد. دانشجویان نوع‌دوستی خود را در 30.3 درصد هرگز و 15.3 درصد گاهی اعلام کردند و شدت نوع‌دوستی در 43 درصد ساده بوده است. نوع‌دوستی ریسک پذیر با افزایش سن کاهش و در زنان کمتر از مردان بوده است. P< 0.001[ss1]  نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد با افزایش مقطع تحصیلی، ویژگی شخصیتی نوع‌دوستی افزایش (سال اول 3.78 و پس از آزمون جامع علوم پایه 4.02 و سال آخر 4.12)[ss2]  می‌یابد و نیز رفتار نوع دوستانه ساده 43 درصد ، رفتار نوع دوستانه محدود 26 درصد و رفتار نوع دوستانه ریسک پذیری 31 درصد بوده و نشان می‌دهد که[ss3]  رفتار نوع‌دوستانه ریسک‌پذیر کاهش یافته و این برای آینده پزشکی جای نگرانی دارد زیرا اگر بیماری مشکل‌دار باشد، پزشکان در درمان ریسک نمی‌پذیرند زیرا اساس پزشکی باید بر اساس نوع‌دوستی باشد و وظیفه پزشک با نوع‌دوستی همگن است، لازمه پزشکی نوع‌دوستی است و البته در معیار ورود لحاظ نمی‌شود.به علاوه مطالعه‌ای نشده است که این ویژگی شخصیتی در دانشجویان چگونه است (خلأ اطلاعات) بنابراین این تحقیق روی دانشجویان پزشکی در سه مقطع اول، پس از آزمون جامع علوم پایه و آخر در سال 1397 انجام شد.[ss4]  بیمار مشکل‌ساز خواهد شد. این تحقیق به بررسی علل و اقدام‌های لازم برای ارتقای پدیده نوع‌دوستی بویژه نوع‌دوستی ریسک پذیر توصیه می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی شخصیتی نوع دوستی، دانشجویان پزشکی، پرسشنامه سانجای

عنوان انگلیسی Comparison of personality traits of altruism among first year medical students and after comprehensive and final year basic science exam in Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 1396-97
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim : Due to the importance of altruism and its known complications and lack of information about its status in Shahid Beheshti University of Medical Sciences students, this study was conducted in 1977. Materials and Methods: This descriptive study was performed on 224 subjects including 80 first-year subjects, 74 post-test basic science subjects, and 70 final year subjects. They were selected by multistage random sampling. The personality traits of altruism in the 18 indices in a five-choice range were never, sometimes, usually, most frequently and always measured, and the role of school year, age, gender, etc. As related factors in the three altruism categories, Risky altruism and simple altruism were statistically analyzed by chi-square test. Results: This study was performed on 224 medical students in different educational levels. Students never stated altruism in 30.3% and sometimes 15.3%, and altruism was simple in 43%. Risky dating decreased with age and was lower in women than in men. P < 0.001 Conclusion: It seems that with increasing educational level, personality type of altruism will increase, risky altruistic behavior will decrease and this will be problematic for the patient. This research recommends exploring the causes and actions needed to promote the phenomenon of altruism, especially risky altruism.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Charity personality, medical students, Sanjay questionnaire

نویسندگان مقاله شرمین شایان | Shermin Shayan
Shahid beheshti of medical siences
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3747-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات